"New York Times" opublikował tekst dotyczący Poznania. Opisuje on stolicę Wielkopolski jako przykład sukcesu Polski. - By zrozumieć, jak Polsce udało się prześcignąć równych sobie i stać się promykiem nadziei w pogrążonej w kryzysie Europie, należy przeanalizować sukces Poznania - pisze w środowym wydaniu "New York Times".
"Położony na drodze między Warszawą a Berlinem Poznań stał się głównym beneficjentem znacząco polepszonych stosunków między obydwoma krajami (Polską i Niemcami), otwarcie granic zniosło utrudnienia w handlu, a członkowstwo Polski w UE przyciągnęło inwestycje" - podkreśla gazeta.
Koncerny, sukcesy i niskie bezrobocie
Na potwierdzenie "NYT" przypomina, że w Poznaniu chętnie inwestują zagraniczne koncerny, takie jak Volkswagen, japoński Bridgestone czy farmaceutyczny gigant GlaxoSmithKline, a bezrobocie jest najniższe w kraju (4 proc. w maju 2012 r.).
Ponadto Poznań może się pochwalić własną historią sukcesu - pisze gazeta, wskazując firmę produkującą autobusy i tramwaje Solaris, której poświęcono dużą część tekstu. Firma zatrudnia obecnie 2,2 tys. pracowników w kraju i dodatkowych 200 za granicą - opisuje z uznaniem dziennik, przypominając że jeszcze w 1997 r. Poznań kupował z niemieckiego demobilu tramwaje zwane popluarnie "Helmutami", a dziś firma swoje wyroby eksportuje m.in. do Niemiec, Szwecji czy Danii.
Kryzys i własne marki
Jednocześnie na przykładzie Poznania widać, jakie zagrożenia czyhają na "odnoszącą sukcesy gospodarkę Polski, nie mówiąc już o słabszych gospodarkach (niektórych) krajów europejskich". Stopniowo zmniejszane są fundusze europejskie, które umożliwiły realizację wielkich inwestycji, a wzrost gospodarczy Polski może ucierpieć przez politykę dotkniętych kryzysem krajów, które bardziej skupiają się na cięciach niż stymulowaniu wzrostu - przestrzega "NYT".
Jak podkreśla gazeta, Polska dobrze poradziła sobie z kryzysem gospodarczym, a jedną z zalet jest duży rynek produktów krajowych. - Lubię kupować od polskich firm, ponieważ pieniądz pozostaje tutaj - powiedział dziennikowi Tomasz Niespodziany, odwołując się do wywodzącej się z Poznania sieci marketów Piotr i Paweł sieć sklepów spożywczych i lokalnego browaru Fortuna. Gazeta pytała rozmówcę o opinie pod sklepem z biżuterią Apart, która projektuje i produkuje biżuterię w okolicach Poznania i sprzedaje w 180 sklepach w całej Polsce.
ZOBACZ FILM O SOLARISIE:
Autor: FC/k / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: New York Times