Polacy ocenili wyborczy wyścig polityków do foteli w Parlamencie Europejskim. Zdecydowanym faworytem jest Platforma Obywatelska, która zdobyła ponad połowę oddanych głosów. Czym kierowali się wyborcy w ocenie preferencji faworytów?
PO uzyskało 54 proc. poparcie. Na drugim miejscu jest PiS z wynikiem 25 proc. Mandaty otrzymały też SLD-UP i PSL otrzymując kolejno 9 i 7 proc.
Najważniejsze doświadczenie w polityce
Większość badanych przyznała , że podczas głosowania kierowała się doświadczeniem w krajowej polityce. Za najważniejsze uznało to 78 proc. ankietowanych głównie mężczyzn w wieku od 25-34 lat posiadający średnie i wyższe wykształcenie, mieszkający w mieście do 100 tys. mieszkańców. Taka sama liczba ankietowanych uznała za najważniejsze prezentowany program – zdecydowały tak w większości kobiety w wieku od 25-34 lat, ze średnim i wyższym wykształceniem, mieszkające w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców.
Ważna znajomość języków
Dla głosujących ważne też było doświadczenie polityków w pracy w instytucjach Unii Europejskiej – 75 proc. głosujących i znajomość języków obcych – 71 proc. Nieco mniej zwróciło uwagę na umiejętność przemawiania i przekonywania wyborców – 60 proc. Pod uwagę brano też przynależność partyjną – 58 proc, wygląd kandydata 23 proc., żadnej odpowiedzi nie udzieliło 3 proc. ankietowanych.
Za mało walki z kryzysem
Ankietowani ocenili też czego ich zdaniem było za mało w kampanii wyborczej. 62 proc. uznało, że walki z kryzysem, 60 proc. krajowej gospodarki, 55 proc. walki o polskie stocznie, 50 proc. problemów skuteczności instytucji europejskich.
Za dużo polityki krajowej i antyniemieckich wątków
Ponad 42 proc. uważa, że w kończącej się już kampanii wyborczej za dużo było polityki krajowej - 42 proc. Według 32 proc. relacji między Polakami, a innymi narodami europejskimi - ze szczególnym uwzględnieniem wątków antyniemieckich. 18 proc. uważa, że walki o polskie stocznie. Nieco mniej - 14 proc. walki z kryzysem, 13 proc. europejskiej i światowej polityki. Badani uważają także, że w prowadzonych kampaniach za dużo było problemów skuteczności instytucji europejskich, walki o mniejszości, a także europejskiej i światowej gospodarki. & proc. oceniło, że za dużo było krajowej gospodarki.
Sondaż MillwardBrown SMG/KRC dla "Faktów" TVN zrealizowano na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1501 ankietowanych. Badanie przeprowadzono w dniach 4-5 czerwca 2009 roku.
Źródło: TVN
Źródło zdjęcia głównego: TVN/PAP