Według przepisów kierowca może pracować 4,5 godziny. Po tym czasie musi zrobić 45 minut przerwy. Ta żelazna zasada jest jednak często łamana. Pomaga w tym technologia, o czym mówi jeden z kierowców, na nagraniu, do którego dotarła TVN24. Mężczyzna twierdzi, że był zmuszany do łamania przepisów przez swojego pracodawcę. - Urządzenie zainstalowane, tachograf wyłączony, prędkość zerowa, licznik wskazuje zero. To powoduje, że my kierowcy pracujemy po 20 godzin na dobę - mówi anonimowo kierowca.
Inny - nie boi się pokazywać twarzy, bo postanowił powiedzieć "dość" nadużyciom w branży - przyznaje, że pracodawca daje kierowcy zadanie niemożliwe do wykonania. - Każdy pracodawca dobrze o tym wie i tylko kombinuje - przyznaje mężczyzna.
Jak można sprawdzić tachograf?
Postój w czasie jazdy
Dowodem zapisu pracy kierowcy jest tzw. tarcza tachografu. Jego odczyt może być jednak bardzo prosto zafałszowany. - Tachograf jest urządzeniem elektronicznym i jeżeli ktoś zna zasady jego funkcjonowania może próbować go oszukać - przyznaje specjalista od tachografów Andrzej Duś.
Najbardziej rozpowszechnione są tachografy analogowe. Je "oszukać" najłatwiej. W środku znajduje się tarcza, na której dokonywany jest zapis pracy kierowcy - czas, prędkość, rodzaj pracy kierowcy i przejechane kilometry. Wystarczy zakłócić sygnały dochodzące z nadajnika do tachografu. - Zakłócenia powodują, że tachograf symuluje postój w czasie jazdy - przyznaje Duś.
Nowsze tachografy są lepiej zabezpieczone
Nowocześniej
Producenci tachografów zaczęli się zastanawiać w jaki sposób ukrócić ten proceder. Z tego powodu powstawały kolejne modele tachografów. Dziś bardzo powszechny jest już tachograf cyfrowy, montowany w pojazdach od 2006 roku.
W tych urządzeniach próby manipulacji zostały znacznie ograniczone. Zamiast papierowej tarczy, dane o pracy kierowcy zapisują się na chipowej. Dane z tego zapisu można wydrukować z samego tachografu. - Żeby zrobić wydruk samochód musi stać. Po wejściu do menu wybieramy wydruk błędów i zdarzeń - mówi ekspert.
Urządzenie rejestruje jazdę bez karty kierowcy oraz włożenie karty w czasie jazdy. Na wydruku widać też każdą ingerencję w zabezpieczenia tachografu.
Nieuczciwe stacje obsługi?
Autor: mn//bgr/k / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24