Zamknięta ulica Prosta w Warszawie i utrudnienia w kursowaniu autobusów - to czeka od dzisiaj warszawiaków. Rusza budowa centralnego odcinka II linii warszawskiego metra. Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz apeluje do kierowców i pasażerów o cierpliwość i wyrozumiałość. - Żeby później było lepiej, czasami najpierw musi być trudno - powiedziała.
Po pierwszych etapach przygotowawczych przyszedł czas na prace podziemne. W związku z tym w sobotę 11 września o godzinie 22 zostanie zamknięta ulica Prosta na odcinku od ulicy Karolkowej do Ronda Daszyńskiego. W tym miejscu zaczną pracę tarcze drążące tunele podziemnej kolejki. Ulica ma być zamknięta przez trzy lata.
Uprzywilejowane autobusy
Ograniczenia będą też obowiązywać np. na ul. Kasprzaka, na której zostanie wydłużony buspas i na Przyokopowej, gdzie zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy.
Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada też, że przystanki komunikacji miejskiej zostaną tak ulokowane, by ułatwić przesiadki między autobusami i tramwajami.
Przy wytyczaniu objazdów władze stolicy kierowały się preferencjami dla komunikacji zbiorowej - powiedział dyrektor biura koordynacji inwestycji i remontów w pasie drogowym Wiesław Witek.
Tak więc autobusy miejskie od skrzyżowania ulicy Kasprzaka z Karolkową pojadą do ul. Grzybowskiej, a następnie ul. Towarową przez rondo Daszyńskiego wrócą na swoje stałe trasy. Zmieni się przebieg tras następujących linii autobusowych: 105, 125, 159, 178, 501, 506, 507, N45 i N95
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu są dostępne na stronach www.um.warszawa.pl i www.ztm.waw.pl.
Utrudnienia dla kierowców
Także kierowcy indywidualni będą musieli poruszać się objazdami. Proponowane objazdy prowadzą ulicami: Karolkowa – Przyokopowa - Kolejowa – Towarowa lub Płocka – Wolska – al. Solidarności – Okopowa – Towarowa.
Drogowcy zapowiadają jednak, że ulice te nie będą w stanie przyjąć tak wielkiego natężenia ruchu jak zamykana Prosta. Prognozują tworzenie się w tym miejscu ogromnych korków. Radzą, by przesiąść się do komunikacji miejskiej.
Największe utrudnienia w związku z budową II linii na razie odczują mieszkańcy Woli i Bemowa. Mieszkańcom, którzy nie wiedzą, jak dojechać do centrum po zmianie organizacji ruchu, informacji mają udzielać specjalnie przeszkoleni pracownicy ZTM.
Siedem stacji jednocześnie
Centralny odcinek drugiej linii metra ma mieć 6,3 km długości i siedem stacji - Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński - łączących Wolę z Pragą Północ. W tunelu pod Świętokrzyską "zetkną się" tory obu linii metra.
Budowa ruszy od Ronda Daszyńskiego i stacji Powiśle. Dwie tarcze drążące będą się poruszać z Woli w kierunku Wisły, jedna z nich wydrąży łącznik z pierwszą linią metra. Trzecia tarcza wydrąży tunele między Powiślem a Dworcem Wileńskim. Przejdą one pod dnem Wisły. Jak powiedział prezes metra Jerzy Lejk, w odróżnieniu od budowy pierwszej linii, tym razem wszystkie stacje będą budowane jednocześnie, a nie jedna po drugiej.
Budowa drugiej linii warszawskiej kolei podziemnej to największa inwestycja samorządowa w Polsce - jej koszt wyniesie ponad 4,1 mld zł. Pierwsze pociągi pojadą tą trasą na przełomie 2013 i 2014 roku.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24