Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zatrzymuje prace nad modernizacją "zakopianki" na odcinku Poronin–Zakopane. Powód? Protesty mieszkańców, którzy boją się, że nowa droga "odgrodzi ich od turystów".
Szykuje się długotrwała wojna pozycyjna. Górale z Poronina i przedmieść Zakopanego nie chcą dwujezdniowej trasy. Ich zdaniem taka trasa skutecznie odgrodzi od nich turystów podróżujących "zakopianką". Ponadto nie zgadzają się na wyburzenie kilkudziesięciu budynków, a ceny wykupu działek pod inwestycję uważają za zbyt niskie. Ich zdaniem wystarczy remont i unowocześnienie istniejącej trasy, bez zmiany jej parametrów.
Problemy są też ze zbudowanym już odcinkiem między Myślenicami i Pcimiem. Dwaj przedsiębiorcy z leżącej przy tej trasie Stróży skutecznie blokują budowę fragmentu drogi zbiorczej. Bez tej lokalnej drogi niemożliwe jest pełne użytkowanie dwóch pasów nowej "zakopianki".
Właściciele restauracji i składu materiałów budowlanych domagają się, aby dojazdy do ich posesji odbywały się bezpośrednio z prawej jezdni drogi ekspresowej. Tymczasem projekt drogi ekspresowej zakłada ruch bezkolizyjny na całym jej odcinku, a wjazdy i zjazdy mogą odbywać się jedynie poprzez węzły komunikacyjne zlokalizowane w Stróży oraz w Pcimiu. Do poszczególnych pozesji dojazd ma być mozliwy tylko z drogi zbiorczej.
Prace projektowe wstrzymane Według rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdaleny Chacagi, prace zostaną wstrzymane do czasu opracowania polityki transportowej dla całego Podhala. Dokument ten ma identyfikować problemy i wskazywać rozwiązania wszystkich potrzeb transportowych regionu z uwzględnieniem całej sieci dróg publicznych.
Jeszcze w 2005 roku drogowcy planowali, że w 2010 roku z Krakowa do stolicy Tatr będzie można przejechać już drogą dwujezdniową: do Rabki ekspresową, a dalej o parametrach drogi głównej przyspieszonej lub głównej. Tymczasem protesty mieszkańców oddalają te plany w nieokreśloną przyszłość.
Poza nieoddanym wciąż odcinkiem ekspresowej "zakopianki" pomiędzy Myślenicami i Lubniem, na trasie Kraków-Zakopane pozostają jeszcze trzy jednojezdniowe fragmenty: Lubień-Chabówka (19,5 km), Rdzawka-Nowy Targ (12,2 km) oraz Nowy Targ-Zakopane (18,4 km). Cała "Zakopianka" ma 94,5 km długości.
Źródło: PAP, tvn24.pl