- W najbliższym czasie zostaną zaprezentowane szczegóły nowej strategii promocji kultury polskiej za granicą. Jednym z jej celów będzie poprawa wizerunku Polski - zapowiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski. Twarzą nowej Polski mają być jej wielkie dzieci: od Fryderyka Chopina przez Krzysztofa Zanussiego po młodych, nowoczesnych artystów.
- W ciągu dwóch tygodni będzie zaakceptowana nowa perspektywa promocji polskiej kultury poza granicami kraju. My ją kończymy, kończymy dyskusję, więc w tym momencie jest odrobinę za wcześnie, aby pokazać całą perspektywę, ale na pewno będzie to perspektywa pięcioletnia. Nie mamy zamiaru już w tej chwili poruszać się w obszarach krótkowzrocznych, bo nie przynosi to efektu - powiedział minister Zdrojewski.
Nie musimy być przaśni
Wcześniej mieliśmy promocję dość charakterystyczną, pokazującą to, co jest tradycyjne, konserwatywne, bardzo często ludowe i na tym kończyliśmy zdrojewski o promocji
W tej chwili - podkreślił minister - promuje się także artystów bardzo młodych, nowoczesnych, reprezentujących sztukę, która do niedawna nie była przedmiotem propagowania poza granicami kraju. - Ważne jest, aby była kompletność, aby był i Chopin, i także Krzysztof Penderecki, i Mikołaj Górecki, i nasi filmowcy, czyli Wajda, Zanussi, ale i ci najmłodsi także - powiedział Bogdan Zdrojewski.
Miejsce Polski
Minister zdradził, że zależy mu, aby promocja polskiej kultury była skoncentrowana, była przemyślana i nie budowana przez przypadek lub rozproszone przedsięwzięcia. Nowa strategia ma opierać się na różnych projektach i wydarzeniach, często zagranicznych. - Myślimy w tej chwili o tym, że koniecznie musimy się bardzo mocno pojawić w Rosji i to nie tylko Moskwie czy w Sankt Petersburgu - mówił minister. Za niezbędne w przypadku obecności kultury polskiej w Rosji uznał "poprawę wizerunku" Polski oraz to, "aby Polska była pomostem między Wschodem a Zachodem".
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24