Częściej zapinamy pasy, wozimy dzieci w fotelikach i używamy kasków - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Dana do badania zebrały Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Heller Consult Sp. z o. o. Badania dokonano metodą obserwacji z zewnątrz w 16 województwach w 86 punktach pomiarowych w całej Polsce.
Pasy bezpieczeństwa - Z przodu samochodu zapinamy częściej
Wskaźniki korzystania z pasów bezpieczeństwa są bardzo zróżnicowane i zależą od miejsca zajmowanego w samochodzie. Wyniki badań pokazują, że chętniej pasy bezpieczeństwa stosują kierujący - 95 proc. oraz pasażerowie z przodu - 96 proc. Najrzadziej pasy zapinają pasażerowie podróżujący z tyłu pojazdu – 76 proc.
- Odnotowaliśmy wzrost stosowania pasów bezpieczeństwa we wszystkich rodzajach pojazdów co może wskazywać na skuteczność m.in. kampanii informacyjno – promocyjnych prowadzonych w kraju oraz intensyfikacji działań w obszarze nadzoru. Ważne aby kontynuować podjęte działania, wzorem najlepszych państw europejskich. – mówi Agata Foks, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Pasy bezpieczeństwa częściej zapinamy na autostradach - 97 proc. oraz w dużych miastach - 96 proc., niż na drogach powiatowych - 88 proc.
Porównując stosowanie pasów w samochodach osobowych w poszczególnych regionach Polski, można zauważyć różnice sięgające nawet 11 punktów procentowych. Najwyższy wskaźnik stosowania pasów, zanotowano w województwach: pomorskim, śląskim, opolskim i warmińsko – mazurskim – 98 proc. Najniższym wskaźnikiem charakteryzują się województwa: lubelskie – 87 proc., podkarpackie oraz podlaskie – 89 proc.
Rzadziej zapinamy pasy w taksówkach
Przeprowadzone badanie dotyczyło także stopnia stosowania pasów przez kierowców i pasażerów taksówek w miastach wojewódzkich. Wynika z nich, że pasy bezpieczeństwa były stosowane prawie dwukrotnie rzadziej niż ogólnie przez użytkowników pojazdów osobowych. 49 proc. osób podróżujących taksówkami było zapiętych w pasy, w tym: przez kierujących 49 proc., pasażerów z przodu – 71 proc. zaś pasażerów z tyłu 43 proc. Co ciekawe, kierowcy jadący z pasażerami, stosowali pasy częściej – 51 proc., niż jadąc bez pasażerów – 48 proc., mimo, iż przewożąc pasażera nie mają takiego obowiązku.
Starsze dzieci rzadziej przewozimy w fotelikach
Specjaliści zebrali dane o około 2,5 tysiącach dzieci w wieku 0 – 12 lat przewożonych w samochodach osobowych, ciężarowych i dostawczych.
Z analizy danych wnika, że 93 proc. dzieci objętych badaniem w samochodach osobowych było przewożonych w fotelikach. Co niepokojące jednak, wraz ze wzrostem wieku dzieci spada odsetek stosowania urządzeń zabezpieczających. Najwyższy wskaźnik – 99 proc. odnotowano w grupie dzieci w wieku do 3 lat, najmniejszy – 90 proc. wśród dzieci w wieku 8 – 12 lat.
Najczęściej przewozimy dzieci w fotelikach na autostradach – 100 proc. i drogach ekspresowych – 96 proc., najrzadziej na drogach krajowych – 87 proc. i powiatowych 90 proc.
Motocykliści w kaskach, rowerzyści bez
W odróżnieniu od motocyklistów i motorowerzystów, wśród których zdecydowana większość podróżuje w kaskach ochronnych (motocykliści – 99 proc.; motorowerzyści – 98 proc.), w przypadku rowerzystów stosuje je zaledwie co piąty.
Zauważono również wyraźną dysproporcję między stosowaniem kasków wśród młodzieży (18 – 24 lata) i osób starszych (powyżej 60 lat). O ile niemal co czwarty (23 proc.) rowerzysta w wieku do 17 lat stosował kask ochronny, o tyle w drugiej z omawianych grup, czyniło to już jedynie 12 proc. badanych.
Z porównania zmian w latach 2013 – 2015 dla poszczególnych grup wiekowych wynika, że w omawianym okresie systematycznie rośnie liczba dorosłych stosujących kaski ochronne – odnotowano wzrost o 12 punktów procentowych. Podobnie wśród młodzieży stosowanie kasków ochronnych wzrosło o 13 punktów procentowych. Rośnie również liczba rowerzystów stosujących kaski na drogach krajowych i powiatowych.
Autor: PM\mtom / Źródło: PAP