Święczkowski i Barski odwołali się od decyzji Grzegorza Schetyny - marszałka Sejmu poprzedniej kadencji, który wygasił ich mandaty poselskie, uznając, że jeśli chcieli zasiadać w Sejmie, mieli obowiązek zrezygnować z prokuratorskiego stanu spoczynku. We wtorek Barski i Święczkowski nie złożyli ślubowania poselskiego.
Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego. Art. 103 ust. 2 Konstytucji RP
Wyrok w oparciu o podobne przypadki?
Aby przeanalizować cały stan prawny, jeszcze w piątek SN wystąpił do Sejmu, Senatu, prokuratury i resortu sprawiedliwości o wszelkie dokumenty i informacje mogące być pomocnymi w rozpoznawaniu odwołań Barskiego i Święczkowskiego. Sąd chciał poznać ich akta osobowe, ewentualną dokumentację na ich temat z resortu sprawiedliwości, a także ewentualne dokumenty z Sejmu i Senatu, które mogłyby dotyczyć podobnej sytuacji z przeszłości. SN chciał się m.in. dowiedzieć, czy na ręce marszałka Senatu wpływały jakiekolwiek informacje od sędzi w stanie spoczynku Anny Kurskiej, która była senatorem w dwóch poprzednich kadencjach, a także posłów Zbigniewa Wassermanna i Stanisława Piotrowicza - obaj byli wcześniej prokuratorami. Dokumenty już nadeszły.
Co mówią przepisy?
Zgodnie z art. 103 konstytucji mandatu poselskiego nie może sprawować m.in. ani sędzia, ani prokurator. Według art. 30 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w okresie sprawowania mandatu parlamentarzyści nie mogą wykonywać pracy w charakterze sędziego i prokuratora, pracownika administracyjnego sądu i prokuratury.
Kodeks wyborczy stanowi, że w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia przez PKW wyników wyborów marszałek Sejmu stwierdza wygaśnięcie mandatu posła, który nie złożył oświadczenia o rezygnacji z zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji, których nie można łączyć z mandatem poselskim.
RUSZYŁ NOWY PARLAMENT - CZYTAJ RAPORT
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24