Z badania wynika, że 48 procent Polaków wybrało kandydata na prezydenta jeszcze przed rozpoczęciem się kampanii wyborczej. 26 procent ankietowanych zdecydowało o swoim wyborze w trakcie kampanii wyborczej, ale jeszcze przed ostatnim tygodniem przed głosowaniem. 17 procent respondentów podjęło decyzję w ostatnich dniach kampanii, a 9 procent zadeklarowało, że o tym, kogo poprze zadecydowało dopiero w dniu głosowania.
Przed kampanią wyborczą swojego kandydata mieli najczęściej mężczyźni (56 proc.), najstarsi wyborcy (60 proc.) oraz osoby głosujące na Rafała Trzaskowskiego (70 proc.). Z kolei wyborcy Adriana Zandberga częściej decydowali w trakcie kampanii, natomiast zwolennicy Marka Jakubiaka (66 proc.) oraz kobiety (22 proc.) częściej odkładali decyzję do ostatniego tygodnia.
W dniu wyborów decyzję podejmowały najczęściej kobiety (11 proc.), trzydziestolatkowie (19 proc.) i osoby z wykształceniem zawodowym (12 proc.).
Badanie zrealizowano w dniach 19–21 maja 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1004 dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zostało przeprowadzone metodą mieszaną, obejmującą zarówno wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI), jak i wywiady internetowe (CAWI).
Autorka/Autor: momo/kg
Źródło: Opinia24
Źródło zdjęcia głównego: Valdemar Doveiko/PAP/EPA