30 i 27 punktów na 50 możliwych - średni wynik gimnazjalnych egzaminów jest... średni. Lepsze były dziewczęta, uczniowie z dużych miast i ze szkół niepublicznych. Najtrudniejsze okazało się pisanie tekstów własnych.
Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wyniki egzaminu, który był obowiązkowy dla wszystkich uczniów kończących w tym roku trzecią klasę gimnazjum. Wyniki mają wpływ na dostanie się ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.
Około 30 punktów - to średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z części humanistycznej ogólnopolskiego egzaminu przeprowadzonego w kwietniu. 27 punktów to średni wynik z części matematyczno-przyrodniczej, z której również można było uzyskać 50 pkt.
- Nie jesteśmy zadowoleni z tych wyników, spodziewaliśmy się nieco lepszych, nawet z tą świadomością, że były szkoły, gdzie nie przeczytano części lektur - przyznaje Janina Jakubowska z kuratorium oświaty we Wrocławiu. - Mamy świadomość, ze w przyszłym roku należy przysiąść, popracować, podjąć działania doskonalące bądź naprawcze - dodała
Podobnie jak w latach ubiegłych, z obu części egzaminu lepsze wyniki uzyskały dziewczęta, uczniowie z dużych miast oraz uczniowie ze szkół niepublicznych. Najlepsze rezultaty mieli gimnazjaliści z Małopolski i Mazowsza. Najsłabsze wyniki z części humanistycznej były w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim, a z matematyczno-przyrodniczej - w lubuskim i zachodniopomorskim.
Powszechne kłopoty z pisaniem
W części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego najłatwiejsze dla uczniów okazało się wyszukiwanie informacji w podanym tekście, a najtrudniejsze - pisanie tekstu własnego, w tym charakterystyki bohatera utworu literackiego. Tworzenie własnego tekstu dotyczyło siedmiu zadań na 22. Maksymalnie za wszystkie te zadania uczniowie mogli otrzymać 25 punktów. Średni wynik uzyskany przez uczniów to 11,65 pkt. Ponadto CKE zwraca uwagę na tradycyjnie niski poziom poprawności językowej i stylistycznej wypowiedzi uczniów oraz błędy interpunkcyjne i ortograficzne.
Najwięcej punktów, bo aż 16, uczniowie mogli uzyskać z zadania ostatniego, w którym mieli napisać charakterystykę, do wyboru, jednego z bohaterów "Kamieni na szaniec" Aleksandra Kamińskiego lub "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego. Średni wynik uzyskany z tego zadania to 6,82 pkt. To było to słynne pytanie nr 32, które zakwestionowała część uczniów. Argumentowali, że nie przerabiali na lekcjach wymaganych lektur. MEN nie zdecydował jeszcze, jak oceni kontrowersyjne pytanie.
W części matematyczno-przyrodniczej - według CKE - uczniowie do perfekcji opanowali operacje odczytywania i porównywania informacji przedstawionych graficznie lub tabelarycznie. Słabą stroną jest rozumowanie matematyczne i poprawność rachunkowa.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24