Już kilkaset lotów zostało odwołanych z powodu chmury pyłów wulkanicznych nadciągających nad Europę. Co robić, gdy samolot, którym mieliśmy lecieć, zostanie uziemiony? Nawet w sytuacji siły wyższej, prawa pasażera muszą być respektowane i nie ulegają zawieszeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia opieki swoim klientom.
W sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu linie lotnicze mają obowiązek opieki nad swoimi klientami. Oznacza to, że podróżującemu przysługują: prawo do otrzymania informacji od linii lotniczych, prawo do otrzymania bezpłatnie posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania, jeśli oczekiwanie na lot wymagałoby spędzenia nocy na lotnisku.
Jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad pięć godzin - pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy zwrotem poniesionych opłat a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu. Należy zachować wszelkie rachunki za posiłki, przejazdy z hotelu do lotniska itp. Są one niezbędne do udowodnienia kosztów poniesionych w związku z zakłóceniami lotów i uzyskania ich zwrotu.
Postawa prokonsumencka
Klienci biur podróży także mogą liczyć na pewne odszkodowania. Jeżeli podróż zorganizowana jeszcze się nie rozpoczęła, klient ma prawo do uzyskania wszelkich informacji od przewoźnika lotniczego lub od biura podróży. W razie odwołania lotu klient może wybrać: pełen zwrot poniesionych kosztów lub udział w zastępczej imprezie turystycznej, jeżeli organizator ma taką w swojej ofercie.
Organizator wycieczki jest zobowiązany do udzielenia pomocy klientowi w czasie trwania całej imprezy turystycznej. Przepisy prawne nie precyzują zakresu tej pomocy - Jest to test prokonsumenckiej postawy biur podróży - mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Pytania o odszkodowanie
Wnosząc o odszkodowanie, należy rozróżnić dwa pojęcia „odszkodowanie” i „zwrot kosztów”. W sytuacji zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, takich jak pojawienie się chmury pyłu wulkanicznego, a w konsekwencji – zamknięcia lotnisk, klient ma prawo do 100% zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania, czyli dodatkowej rekompensaty finansowej, np. za opóźnienie lotu, czy też stracony urlop.
W razie problemów w pierwszej kolejności należy zwrócić się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystaliśmy. Jeśli okaże się, że nasze roszczenia nie zostały uwzględnione i mamy poczucie, że nasze prawa jako konsumentów zostały naruszone, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim.
Eksperci ECK pomogą w polubownym rozwiązaniu sporu z zagranicznym przewoźnikiem lub organizatorem turystycznym oraz udzielą bezpłatnie porad prawnych.
Więcej informacji na temat praw pasażerów można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z Europejskim Centrum Konsumenckim pod numerem telefonu +48 22 55 60 118 lub na stronie www.konsument.gov.pl.
Źródło: tvn24.pl