Wdrażany od lat system alarmowego numeru telefonicznego 112 jest prowizoryczny i nieskuteczny, wybranie numeru często się nie udaje - alarmuje Najwyższa Izba kontroli w raporcie przesłanym Sejmowi. NIK krytykuje zwłaszcza działania MSWiA. Resort odpiera zarzuty.
NIK stwierdza, że Polska od sześciu lat nie potrafi uruchomić spójnego i sprawnego systemu obsługi numeru alarmowego 112, a działający obecnie system zastępczy jest prowizoryczny i nieskuteczny. To może - zdaniem NIK - zaszkodzić wizerunkowi Polski podczas Euro 2012.
I dlatego - jak radzi Izba - proces wdrażania numeru należy objąć szczególnym nadzorem premiera.
Krytycznie o szefie MSWiA
NIK negatywnie ocenia działania MSWiA dotyczące wdrażania numeru alarmowego 112.
W objętych kontrolą latach 2007-2009 - zdaniem NIK - "pięciu kolejnych ministrów spraw wewnętrznych i administracji działało w sposób niespójny, zaprzepaszczając wysiłki i dokonania poprzedników".
Dotyczyło to rozwiązań prawnych, organizacyjnych i technicznych. Nawet groźba zastosowania przez Komisję Wspólnot Europejskich sankcji wobec Polski nie spowodowała podjęcia przez rząd bardziej dynamicznych i konsekwentnych działań. Do tej pory nie udało się wypracować w kraju ostatecznej koncepcji funkcjonowania numeru alarmowego 112. W rezultacie ciągle zmieniających się pomysłów numer ten nadal działa jedynie prowizorycznie - ocenia Izba.
NIK zauważa, że wdrożone dotychczas "tymczasowe rozwiązanie lokalizowania osób dzwoniących po pomoc, nad którym prace rozpoczęto w sierpniu 2007 r., zaczęło działać dopiero po 12 miesiącach".
Izba zwraca uwagę, że tymczasowe rozwiązanie lokalizowania osób dzwoniących po pomoc nie uwzględnia innych operatorów sieci stacjonarnych poza TP SA, co oznacza pominięcie 26,7 proc. abonentów.
Kiepskie informacje
Kontrolerzy stwierdzają, że przeprowadzona w siedmiu województwach kontrola wykazała, że zastępczy system nie gwarantuje straży pożarnej i policji niezawodnego dostępu do sieci operatorów telekomunikacyjnych oraz szybkiego uzyskiwania od nich dokładnych informacji.
- W sieci Play jedynie 20 proc. wywołań numeru 112 zakończyło się uzyskaniem od operatora informacji o lokalizacji osoby potrzebującej pomocy. W sieciach Orange i Plus dotyczyło to 60 proc. połączeń. Jeśli już udało się uzyskać informacje lokalizacyjne, to ze względu na ich niedokładność nie były w pełni przydatne. Operatorzy telekomunikacyjni podawali je bowiem z dokładnością od 100 m do 10,5 km, a w skrajnych przypadkach nawet od 20 km do 100 km - wylicza Izba.
Ponadto uzyskanie danych wymagało długiego czasu. - Operatorzy przekazywali informacje w czasie od 2 do 6 minut, a w skrajnych przypadkach nawet po upływie 2 godz. i 40 minut. Często brak było w ogóle możliwości połączenia się z numerem alarmowym 112. Prawie co dziesiąta taka próba w sieci Telekomunikacji Polskiej S.A. była nieskuteczna - podsumowuje NIK.
MSWiA: system wdrażany prawidłowo
Resort spraw wewnętrznych odpiera zarzuty zawarte w raporcie NIK. Jak napisała w komunikacie rzecznik resortu Małgorzata Woźniak, "podczas pełnienia funkcji przez ministra Jerzego Millera prace nad uruchomieniem sytemu powiadamiania ratunkowego znacznie przyspieszyły".
Dodała, że trwają zaawansowane adaptacje pomieszczeń, w których zlokalizowane będą centra powiadamiania ratunkowego w poszczególnych miastach, m.in. w województwie kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, świętokrzyskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim.
Jesienią tego roku po zakończeniu tych prac rozpocznie się montaż urządzeń oraz sprzętu teleinformatycznego i centra będą uruchamiane.
"Chciałabym także poinformować, że właśnie jest rozstrzygany przetarg na zakup i wdrożenie zintegrowanego sytemu informatycznego wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego, umożliwiającego przyjęcie i rejestrację zgłoszeń na numer alarmowy 112 oraz inne numery alarmowe" - napisała Woźniak. - "W związku z tym nie można się zgodzić ze stwierdzeniem, że nie ma szans na uruchomienie systemu powiadamiania ratunkowego" - podkreśliła rzeczniczka.
Pochwalili policjantów i strażaków
Pozytywnie NIK ocenia natomiast działania komendantów głównych Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz wojewodów. - Zapewnili oni ciągłość obsługi wywołań alarmowych kierowanych do numeru 112, mimo braku systemowych rozwiązań, niedociągnięć organizacyjnych i nie zawsze odpowiednio przygotowanej infrastruktury technicznej - stwierdza Izba.
Przychylną ocenę NIK wystawiła także prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, "który dobrze nadzorował wypełnianie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązku bezpłatnego udostępniania numeru alarmowego 112".
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24