- Otwieramy usta przy narodzinach i zamykamy umierając. Dlatego, w filmie bardzo ważne są sceny dialogowe - mówił Sławomir Idziak w siódmej części FilmOffki. Jak je nakręcić? - W technice kontrplanowej - radzi mistrz.
- Najważniejsze - należy pokazać je tak, żeby widz nie zauważał działania kamery, żeby miał wrażenie, że nikogo przy nich nie było - zaznaczył Idziak.
Aby to osiągnąć, operator radzi stosować technikę kontrplanów. Przy ich użyciu, kluczowe jest zachowanie ich symetrii - plan jednego z rozmówców nie może wizualnie dominować drugiego. Dzięki temu, uzyskamy wrażenie naturalnej wymiany zdań
- Aby sceny były atrakcyjne, należy kręcić je jak najbliżej twarzy aktora - radził Sławomir Idziak. To spowoduje, że widz będzie miał wrażenie, jakoby aktor mówił wprost do drugiego, patrzył mu w oczy.
Oś montażowa
Nauczyciel zdradza również kilka zasad montowania tego typu ujęć. - Pomiędzy aktorami przebiega oś montażowa - niewidoczna linia, która ich łączy. Operator i reżyser powinien pilnować, aby kamera nigdy jej nie przekroczyła. Dzięki temu, aktorzy "patrzą na siebie". Natomiast, gdyby kamera przekroczyła oś, powstanie wrażenie, że aktorzy patrzą w jednym kierunku - mówił Idziak.
Na koniec, operator wymienił sytuacje, w których technika kontrplanowa się sprawdza - sprzeczki, kłótnie - w nich lepiej pokazać aktorów razem. Zdradził też, w jaki sposób Ethan Hawke oświadczył się Umie Thurman - jeśli i wy chcecie to wiedzieć - zapraszamy do obejrzenia całej lekcji.
Źródło: TVN24, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn