Polskie Pendolino sprzed 80 lat

Luxtorpeda na dworcu kolejowym w Zakopanem
Luxtorpeda na dworcu kolejowym w Zakopanem
Źródło: NAC
Budziła nie mniejsze emocje niż Pendolino. Ale w przeciwieństwie do ostatniego zakupu PKP, była dziełem polskich inżynierów, którzy 80 lat temu stworzyli legendarną Luxtorpedę.

Do tej pory żaden pojazd szynowy nie pobił rekordu przejazdu z Krakowa do Zakopanego, który Luxtorpeda pokonała w 2 godziny i 15 minut. Dla porównania, dziś tą samą trasą pociągi jadą ponad 4 godziny.

Dzięki zdjęciom, które opublikowało właśnie Narodowe Archiwum Cyfrowe, możemy zobaczyć jak Luxtorpeda prezentowała się m.in. na trasie do Zakopanego.

Pojazd miał luksusowe wyposażenie, a na drogie bilety mogli pozwolić sobie tylko nieliczni. Pojazd o aerodynamicznym kształcie mógł przewieźć 60 pasażerów, a ludzie przystawali, żeby podziwiać pędzące wagony.

Pierwszy wagon spalinowy sprowadzono w latach 30. z firmy Austro-Daimler-Puch. Na jego bazie polscy inżynierowie wyprodukowali pierwszych pięć egzemplarzy Luxtorpedy.

Z Warszawy do Krakowa w 2 godziny?

Dziś z podobnym zafascynowaniem miłośnicy kolei czekają na Pendolino. Pociąg, który od grudnia będzie jeździł po polskich torach, ma być godnym następcą Luxtorpedy, a trasę Warszawa-Kraków ma pokonywać w 2 godziny 15 minut.

Pięć egzemplarzy Luxtorpedy wyprodukowano w Chrzanowie:

Mapy dostarcza Targeo.pl

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: dcz,koko/par / Źródło: TVN 24 Kraków

Czytaj także: