Drogowcy otworzyli wieczorem most w Białym Dunajcu. Przez kilka godzin przeprawa była całkowicie zamknięta, a kierowcy jeździli objazdami.
Drogowcy usuwali nawierzchnię na moście i kładli nową. - To już kolejne prace zabezpieczające most prowadzone w związku z odsunięciem terminu budowy nowego mostu w Białym Dunajcu – informuje Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pod koniec września zabezpieczano elementy konstrukcji obiektu, które wymagały pilnego wzmocnienia.
- Most jest cały czas monitorowany i w razie konieczności prowadzone są prace zabezpieczające, by dotrwał do czasu wybudowania nowego obiektu – dodaje Mikrut.
W trakcie zamknięcia przeprawy policja kierowała samochody jadące w kierunku Zakopanego i Nowego Targu na objazdy: przez Białkę i Bukowinę Tatrzańską lub przez Sierockie, Ząb i Poronin.
Chcą zablokować budowę nowego mostu
Prace projektowe nad budową nowej przeprawy rozpoczęły się już w 2008 roku, jednak z powodu protestów czterech mieszkańców Białego Dunajca wspomaganych przez Federację Obrony Podhala, budowa mostu nie mogła do dzisiaj się rozpocząć, mimo wyłonienia przez GDDKiA wykonawcy nowego obiektu. Chcąc zablokować inwestycję jedna z rodzin z Białego Dunajca rozpoczęła budowę domu w miejscu, gdzie projektowana jest nowa przeprawa. Sprawa trafiła do sądu.
Aktualnie ponowna procedura o wydanie decyzji środowiskowej dla nowej przeprawy prowadzona jest przez burmistrza Zakopanego. Od poprzedniej decyzji wydanej przez wójta Białego Dunajca skutecznie odwołała się grupa protestujących osób.
Most w ruinie
Ekspertyzy wykazały, że most na rzece Biały Dunajec, wybudowany w 1937 r., jest w bardzo złym stanie technicznym, konieczna jest jego rozbiórka i budowa nowej przeprawy. Początkowo GDDKiA zakładała, że nowy most powstanie do końca września 2014 r. Całkowity koszt inwestycji, wraz z wykupami nieruchomości, oszacowano na 26 mln zł. Koszt samych robót ma wynieść ponad 21,9 mln zł, a reszta to kwota przeznaczona na odszkodowania.
Zaprojektowany dwuprzęsłowy żelbetowy most podwieszony na pylonach ma mieć 90 m długości. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania z lewoskrętem. Nowa przeprawa będzie dłuższa od starej o 65 m.
Przez most w Białym Dunajcu prowadzi najbardziej popularna trasa na Podhale:
Autor: koko/par / Źródło: TVN24 Kraków / PAP