W środę po południu na moście w Białym Dunajcu, w ciągu Zakopianki, został wprowadzony ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną. Utrudnienia spowodowane są katastrofalnym stanem starej przeprawy – informuje GDDKiA. Nowej nie można na razie budować z powodu protestu mieszkańców.
- Z ekspertyz wynika, że stary most jest w bardzo złym stanie technicznym, dlatego ograniczenie w ruchu jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo ludzi – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Będą korki na Zakopiance
Zdaniem starosty tatrzańskiego Andrzeja Gąsienicy-Makowskiego, utrudnienia na moście w Białym Dunajcu spowodują gigantyczne korki na Zakopiance, zwłaszcza w wakacje, kiedy pod Tatry zmierzają turyści.
Jak objechać?
Kierowcy mogą ominąć tę przeprawę jadąc drogami okrężnymi przez Ząb lub Czarny Dunajec i Chochołów albo kierując się na Bukowinę Tatrzańską.
Utrudnienia w ruchu na Zakopiance potrwają do czasu powstania nowego mostu.
Jak zapewnia Mikrut, stan techniczny starego będzie cały czas monitorowany. - Jeżeli stan techniczny przeprawy ulegnie drastycznemu pogorszeniu, będziemy musieli wprowadzić kolejne utrudnienia – dodaje.
Protest rodziny opóźnia prace
Prace projektowe nad budową nowej przeprawy rozpoczęły się już w 2008 roku, jednak z powodu protestów jednej rodziny z Białego Dunajca, wspomaganej przez Federacje Obrony Podhala, budowa mostu nie mogła do dzisiaj się rozpocząć, mimo wyłonienia przez GDDKiA wykonawcy obiektu.
Chcąc zablokować inwestycję, rodzina D. rozpoczęła budowę domu w miejscu, gdzie projektowana jest nowa przeprawa. Sprawa trafiła do sądu.
W maju w miejscu planowanej przeprawy pojawiły się koparki i ciężki sprzęt, aby przygotować teren pod inwestycję. Wówczas protestujący zaczęli zakłócać pracę wykonawcy wchodząc na koparki, popychając pracowników i wyjmując słupki geodezyjne.
Rodzina D. odwołała się od decyzji wojewody małopolskiego zezwalającej na budowę nowego mostu w trybie natychmiastowej wykonalności. Decyzję tą uchylił minister transportu i do czasu jej uprawomocnienia prace przy budowie zostały wstrzymane.
Małopolski Urząd Wojewódzki, wydając decyzję zezwalającą na budowę mostu, działał na mocy specustawy drogowej, według której nieruchomości niezbędne do realizacji inwestycji podlegają wywłaszczeniu. Za wywłaszczone tereny i wyburzone nieruchomości ich właściciele maja otrzymać odszkodowania.
Nowy most za 26 mln zł
Początkowo GDDKiA zakładała, że nowy most powstanie do końca września 2014 r. Całkowity koszt inwestycji, wraz z wykupami nieruchomości oszacowano na 26 mln zł. Koszt samych robót ma wynieść ponad 21,9 mln zł a reszta to kwota przeznaczona na odszkodowania.
Zaprojektowany dwuprzęsłowy żelbetowy most podwieszony na pylonach będzie miał długość 90 m. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania z lewoskrętem. Nowa przeprawa będzie dłuższa od starej o 65 m.
Autor: nf/mz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA Kraków