- Wypiękniał – tak o ołtarzu Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Bazylice Mariackiej w Krakowie, wykonanym przez Wita Stwosza, mówi proboszcz parafii ks. infułat Dariusz Raś. Ołtarz przez pięć lat był konserwowany.
Ołtarz jest jednym z najważniejszych gotyckich zabytków w Polsce. Konserwacja objęła wszystkie rzeźby i zdobienia snycerskie oraz elementy konstrukcyjne. Po usunięciu zabrudzeń oraz celowych przemalowań i retuszy odsłonięto oryginalną kolorystykę. Warstwy, które teraz usunięto, narastały przez ponad 500 lat.
Zmieniły się odcień błękitu tła w kwaterach i w szafie głównej ołtarza, układ drugoplanowych postaci w głównej scenie oraz kolor obramowania poszczególnych kwater – to teraz czerwień cynobrowa. Kolorystyka jest bliższa tej, którą ołtarz posiadał w końcu XV wieku.
- Jesteśmy dumni i z radością wróciliśmy do tego starego wystroju kościoła – mówił w piątek dziennikarzom proboszcz ks. infułat dr Dariusz Raś. Dodał, że z wielką wdzięcznością myśli o całym zespole, który prowadził badania i prace, wymagające niezwykłej cierpliwości i precyzji przy odkrywaniu tajników warsztatu Wita Stwosza.
"Fenomen absolutnej bezgranicznej wyobraźni"
Specjalistom zależało na tym, by podczas konserwacji jak najbardziej zbliżyć się do oryginału: odsłonić pierwotną, gotycką kolorystykę szat i karnacji postaci. - Wszystko, co możemy pokazać z fenomenu sztuki średniowiecznej, przekazujemy dzisiaj – mówił kierujący pracami konserwatorskimi Jarosław Adamowicz, profesor krakowskiej ASP. - Jeśli cokolwiek mnie przytłaczało, to fenomen dłuta mistrza. Fenomen absolutnej bezgranicznej wyobraźni, jaką dysponowali twórcy tego retabulum (nastawa ołtarzowa) – podkreślił. Podczas prac na jednej z rzeźb odczytano datę 1486 rok – o trzy lata wcześniejszą, niż przyjęty w literaturze fachowej moment poświęcenia ołtarza.
W piątek oficjalnie otwarto ołtarz. Wierni i turyści już teraz będą mogli go oglądać, ale dziękczynienie za renowację odbędzie się w uroczystość Wniebowzięcia NMP – 15 sierpnia.
Prace prowadził wyłoniony w konkursie zespół z Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki warszawskiej i krakowskiej ASP. Badania i konserwacja ołtarza Wita Stwosza kosztowały ponad 14 mln zł. Były współfinansowane przez: Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Miejską Kraków oraz parafię mariacką.
Źródło: PAP