Zamiana szpecących przestrzeń miejską szyldów, tablic i reklam na estetyczne i stylowe to główny cel akcji "Ładne Podgórze", która w czwartek ruszyła w dzielnicy Krakowa, położonej na prawym brzegu Wisły.
- Reklamy zasłoniły nam znaczną część Podgórza, dotyczy to zwłaszcza ulicy Kalwaryjskiej, gdzie nie widać architektury, detali, widać tylko reklamy – informuje jeden z inicjatorów akcji Paweł Kubisztal ze Stowarzyszenia Podgórze.pl. Podkreśla też, że akcja ma charakter edukacyjny.
"Nadmiar reklam zniechęca klientów"
- Postanowiliśmy przekonać przedsiębiorców, żeby zmienili szyldy na ładne, że będą widoczni, a jednocześnie reklamy będą estetyczne – dodaje Kubisztal.
Akcja będzie na początek dotyczyć głównej ulicy Podgórza - Kalwaryjskiej, gdzie usytuowanych jest wiele sklepów i punktów usługowych.
Organizatorzy akcji roznosili w czwartek zaproszenia dla mających tam swoje firmy przedsiębiorców na wtorkowe spotkanie w urzędzie miasta. Na spotkaniu tym chcą pokazać, w jaki sposób zmiana reklam może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie biznesu, przedstawią obowiązujące przepisy, dobre przykłady z innych miast i propozycje plastyk miasta Krakowa.
- Chcemy zmienić sposób patrzenia na Podgórze, pokazać przedsiębiorcom, że nadmiar reklam i chaos z nimi związany sprawia, że tracą one swoją moc przyciągania i zniechęcają potencjalnych klientów - zdradza plastyk miasta Krakowa Agnieszka Łakoma.
Zamiast architektury, widać reklamy
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zmianę szyldów i reklam będą mieć zapewniony bezpłatny projekt oraz będą mogli skorzystać z usług firm oferujących zniżki przy jego realizacji. Mogą też liczyć na reklamę na stronach internetowych organizatorów akcji.
W Podgórzu nie obowiązują – tak jak ścisłym centrum Krakowa – przepisy o Parku Kulturowym, które regulują m.in. wygląd szyldów, reklam i kolorystykę elewacji budynków.
Organizatorami akcji "Ładne Podgórze" są: plastyk miasta Krakowa, Stowarzyszenie Podgórze.pl, Stowarzyszeniem Ład oraz Stowarzyszeniem Moje Miasto A w Nim.
Jak informowaliśmy już na tvn24.pl, z dużych polskich miast, Kraków dotąd najskuteczniej walczy z bałaganem reklamowym w mieście.
Nadmiar reklam szpeci ulicę Kalwaryjską w Krakowie:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mmg/b / Źródło: TVN 24 Kraków/PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Krakowa