W Kuźnicach, gdzie swój początek ma wiele tatrzańskich wypraw, powstał dwupoziomowy węzeł przesiadkowy. Inwestycja, która w trakcie budowy budziła wiele kontrowersji, zostanie otwarta w środę.
Z Kuźnic turyści wyruszają między innymi na Giewont, Halę Gąsienicową i dalej na Zawrat, Orlą Perć lub Świnicę. Jest tam też dolna stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch. W sezonie przewijają się tam setki tysięcy osób z całej Polski i zagranicy.
Do tej pory busy zatrzymywały się na brukowanym placu nieopodal kolejki. Teraz jednak w tym miejscu wylano beton, a budowa nowego węzła przesiadkowego trwała dwa lata. Jak podaje Portal Tatrzański, w opinii nowego burmistrza Zakopanego Łukasza Filipowicza "inwestycja jest nieco przeszacowana i przeskalowana". - Plac mógłby być mniejszy, bardziej kameralny i niekoniecznie zawierać tak dużo betonu - mówi Łukasz Filipowicz. Portal donosi też, iż nowa władza obiecuje, że zrobi wszystko, aby "upiększyć" betonową konstrukcję.
Dół dla pojazdów, góra dla turystów
Czy faktycznie plac udało się upiększyć, okaże się już w środę. Wtedy węzeł zostanie oficjalnie otwarty.
- Mamy już pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego placu przesiadkowego w Kuźnicach i pierwsze autobusy pojadą tam już w środę. Nowy plac będzie dostępny dla mieszkańców i turystów wyruszających w Tatry. Inwestycja jest wspófinansowana z funduszy unijnych i rządowych – powiedział wiceburmistrz Zakopanego Bartłomiej Bryjak.
Na placu podziemnym są zlokalizowane przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej oraz busów. Jest tam także postój dla taksówek. Na plac górny można dostać się schodami lub windą. Tam zorganizowano przestrzeń dla turystów z ławkami oraz postój dla dorożek konnych. Na środku placu stanął pomnik Kurierów Tatrzańskich - monument z brązu na skalnym cokole przedstawia dwóch górali przeprowadzających podczas niemieckiej okupacji na Węgry emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego.
Część większej inwestycji
Inwestycja kosztowała niemal 30 mln zł. Budowa była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach projektu o nazwie "Usprawnienie transportu między Dworcem PKP a Kuźnicami w Zakopanem wraz ze stworzeniem zintegrowanego centrum przesiadkowego przy Dolnej Stacji Kolejki Liniowej na Kasprowy Wierch" w wysokości 9,8 mln zł oraz ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie 5,5 mln zł.
Budowa dwupoziomowego placu w zakopiańskich Kuźnicach rozpoczęła się lipcu 2022 r. Plac jest częścią większej inwestycji pod nazwą Centrum Komunikacyjnego w Zakopanem. W ramach inwestycji powstał także dworzec autobusowy dla komunikacji dalekobieżnej i połączeń lokalnych oraz wielopoziomowy parking na 150 samochodów. Częścią inwestycji była także rewitalizacja zabytkowych budynków dworca kolejowego oraz przebudowa ronda przy stacji.
Źródło: PAP / tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Materiały promocyjne UM Zakopane