Nowa droga startowa na lotnisku w Pyrzowicach już jest, czas więc na kolejny element. Ruszył montaż systemów, które zapewnią bezpieczeństwo operacji lotniczych oraz pozwolą na precyzyjny monitoring warunków pogodowych. Dzięki temu, będą mogły tam lądować największe samoloty pasażerskie świata.
- W Katowice Airport na ukończeniu są prace związane z montażem nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który docelowo wykluczy wpływ warunków atmosferycznych na punktualność rejsów na naszym lotnisku. W styczniu 2015 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje obloty związane z testowaniem nowej infrastruktury. Ponadto Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przystąpił do instalacji systemu, który pozwoli na bardzo szczegółowy monitoring warunków pogodowych. Przed nami jeszcze certyfikacja Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz oczekiwanie na wprowadzenie dokumentacji do AIP – mówi rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Cezary Orzech.
Kilometry kabli, hektolitry betonu
Budowa nowej drogi startowej zakończyła się na początku listopada 2014 roku. W ciągu ponad 90 tygodni zużyto 421 tys. ton kruszywa, 12 tys. m sześc. betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno–bitumicznej, dziewięć tys. kg farby, kilkadziesiąt kilometrów kabli, a do oznakowania nawigacyjnego zamontowano 1097 świateł.
W ubiegłym tygodniu do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego trafił wniosek o wydanie pozwolenia na jej użytkowanie. Otwarcie i pierwsze regularne loty z nowego pasa zaplanowano na drugi kwartał 2015 r.
Lądowania w trudnych warunkach
Nowa infrastruktura lotniska jest wyposażana w ILS, który w niedalekiej przyszłości będzie obsługiwał podejścia i lądowania w II kategorii operacyjnej (obecnie użytkowana droga startowa wykorzystuje ILS I kategorii). Pozwoli to pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie, czyli przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 metrów.
Będzie to możliwe w połowie 2016 roku. Do tego czasu obowiązywać będzie zaś I kategoria operacyjna.
Przy nowej drodze startowej funkcjonować będzie również instalowany obecnie automatyczny system obserwacji warunków atmosferycznych AWOS. To inteligentne czujniki pomiarowe, rozmieszczone wzdłuż drogi startowej oraz jej podejść. Ich zadaniem będzie przesyłanie zebranych informacji do terminali monitorujących dane meteorologiczne. A wszystko po to, by można było opracować prognozy i ostrzeżenia dla pyrzowickiego lotniska. Montaż tego systemu zostanie ukończony w lutym 2015 roku.
Droga startowa za miliony złotych
Budowa nowej drogi startowej to największa inwestycja w dotychczasowej działalności lotniska. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu 2013 roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2013 roku w Katowice Airport zostało odprawionych ponad 2,5 mln podróżnych. W roku 2014 z Katowice Airport dostępnych jest 79 kierunków regularnych i czarterowych, w tym aż 11 nowości.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: NS / Źródło: TVN 24 Katowice
Źródło zdjęcia głównego: Katowice Airport