"Za duża manipulacja. Twarz za gładka". Reklama zakazana

 
Sporna reklama z Rachel Weisz w roli gwiazdy
Źródło: Zdjęcie z reklamy L'Oreal, którą zakwestionowano w Wlk. Brytanii

Brytyjskie władze zakazały pokazywania reklamy kremu przeciwzmarszczkowego L'Oreal, której gwiazdą jest 42-letnia aktorka Rachel Weisz. Urzędnicy dopuszczający reklamy do obiegu uznali, że zdjęcie jest za bardzo wyretuszowane i twarz aktorki jest zbyt gładka. - Reklama wprowadza konsumentki w błąd – brzmi werdykt.

Firma musi zrezygnować z najnowszej kampanii reklamowej z brytyjską aktorką Rachel Weisz, laureatką Oscara za drugoplanową rolę w filmie "Wierny ogrodnik". Publikacji zakazał urząd ds. standardów w reklamie (Advertising Standards Authority), który w Wielkiej Brytanii jest regulatorem reklamowego rynku. Urzędnicy uznali, że przerobione cyfrowo zdjęcia nie przedstawiają rzeczywistych efektów, jakie można uzyskać stosując zachwalany produkt.

Chodzi o krem przeciwzmarszczkowy Revitalift. 42-letnia Weisz na zdjęciu do reklamy nie wygląda na swoje lata: - Cyfrowa manipulacja jest za duża. Twarz została zmieniona i nie wygląda jak u normalnej kobiety: cera jest zbyt gładka, skórę rozjaśniono i usunięto cienie pod oczami. Zdjęcie wprowadza w błąd konsumentki – uznali urzędnicy ASA. Przyznali też, że standardy brytyjskie zostały naruszone, a sam przekaz jest mylący.

"Cyfrowa manipulacja jest za duża
"Cyfrowa manipulacja jest za duża

Jane Fonda nie jest zbyt gładka

Zakaz publikacji reklamy to sukces szkockiej posłanki Jo Swinson (Liberalni Demokraci), która prowadzi walkę przeciwko "zbyt doskonałemu i nieprawdziwemu przedstawianiu kobiet" w reklamach.

To nie pierwsza skarga parlamentarzystki – ta z lata ub.r. dotyczyła reklam L'Oreal, Lancome i Maybelline. Wówczas urząd ds. standardów w reklamie zakazał w Wielkiej Brytanii reklam z aktorką Julią Roberts i modelką Christy Turlington, bo także zarzucono im zbyt duży retusz w photo-shopie.

I wtedy, i teraz L'Oreal broni się tak samo, twierdząc, że "starał się, aby kobieta reklamująca krem wyglądała jak najkorzystniej, jak to możliwe", ale "nie chodziło o to, by retusz miał wprowadzać w błąd".

ASA rozpatrywał też skargę na inną reklamę firmy – kremu przeciwzmarszczkowego Age Re-Perfect, dla kobiet powyżej 60-tki. Urzędnicy uznali jednak, że zdjęcie z 75-letnią aktorką Jane Fondą "nie zostało znacząco zmienione".

Źródło: "Daily Telegraph", tvn24.pl

Czytaj także: