Czas przed świętami Bożego Narodzenia to między innymi szukanie prezentów dla swoich najbliższych. Wybranie idealnych podarunków bywa jednak wyzwaniem, dlatego w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badanie, aby sprawdzić, czym powinny się charakteryzować. Okazało się, że najważniejszą cechą idealnego prezentu jest to, by był niespodzianką - najlepiej, również dla obdarowującego.
Badanie przeprowadzone zostało wśród ponad 2 tysięcy mieszkańców Stanów Zjednoczonych, a jego wyniki opublikowano na początku listopada. Miało na celu wskazanie, czym musi charakteryzować się idealny prezent świąteczny. Wynika z niego, że w dawaniu prezentów najbardziej cenione jest doświadczanie tego: aż 81 proc. respondentów przyznało, że ważne jest, aby być obecnym przy rozpakowywaniu prezentu wręczonemu komuś i widzieć reakcję tej osoby.
Najlepszy prezent świąteczny
Badani wskazali przy tym pięć cech, którymi powinien charakteryzować się idealny prezent świąteczny. Okazało się, że najważniejsze jest, aby był on niespodzianką. 79 proc. osób stwierdziło, że dawanie prezentów jest najlepsze, gdy obdarowywany ich nie oczekuje - choć w przypadku prezentów świątecznych o pełne zaskoczenie może być trudno. Prawie połowa (49 proc.) osób uznała jednak, że najlepsze podarunki to takie, których zawartość stanowi niespodziankę także dla obdarowującego. Chodzi w tym przypadku o wręczanie popularnych w USA tzw. tajemniczych pudełek (mystery box), czyli prezentów, w których kupujący sami nie wiedzą, co znajduje się w środku.
Ponadto ankietowani wskazali, że najlepszy prezent świąteczny powinien mieć specjalne znaczenie dla obdarowywanego (60 proc. badanych), być użyteczny (44 proc.) oraz wyjątkowy (34 proc.). Okazało się natomiast, że nie jest cenione to, aby prezent był zabawny lub drogi - takich cech oczekiwało od prezentów jedynie 8 proc. Amerykanów.
ZOBACZ TEŻ: Co zrobić, żeby nie ulec szaleństwu wyprzedaży? "Emocje daleko, lista zakupów i określona kwota"
Szczęście dawania prezentów
Prawie połowa badanych - 47 proc. - stwierdziła, że więcej przyjemności sprawia im wręczanie prezentów niż otrzymywanie ich. Obdarowywanie najbliższych kojarzy się im ze szczęściem (68 proc. badanych), ekscytacją (63 proc.) i miłością (55 proc.). Jednocześnie 42 proc. Amerykanów stara się kupować prezenty, którymi można się dzielić lub wspólnie doświadczać ich razem z obdarowywanym, np. zabawki, którymi będą mogli bawić się wspólnie z dziećmi.
Wyniki nowego badania dowodzą także, że warto poszukać idealnych prezentów - trafiony prezent może zapaść w pamięć na długie lata. 35 proc. respondentów przyznało, że pamięta swój pierwszy prezent otrzymany w okresie, kiedy mieli od 5 do 7 lat. Kolejne 26 proc. twierdzi, że pamięta swój pierwszy prezent, jaki otrzymali w już wieku od 2 do 4 lat.
Amerykańskie badanie
W badaniu przeprowadzonym między 13 a 19 września 2022 roku wzięło udział 2 tys. Amerykanek i Amerykanów, którzy znają przynajmniej jedno dziecko. Przedstawiciele firmy OnePoll, która je przeprowadziła, są członkami brytyjskiego Towarzystwa Badań Rynku (MRS) i Amerykańskiego Towarzystwa dla Badań Opinii Publicznej (AAPOR) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (ESOMAR).
ZOBACZ TEŻ: Wyższe koszty i dodatkowe opłaty. Dostawa świątecznego prezentu może być wyjątkowo droga
Źródło: OnePoll, StudyFinds
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock