W katastrofie airbusa A320 tanich linii lotniczych Germanwings (należących do Lufthansy) zginęło 150 osób (144 pasażerów i załoga). Maszyna, która rozbiła się na południowym wschodzie Francji, to jeden z bardzo często używanych modeli samolotów. W ciągu ostatnich blisko 30 lat uległ on kilkunastu katastrofom. Trzy z nich - łącznie z dzisiejszą - dotyczyły maszyn należących do niemieckich linii lotniczych.
Na antenie TVN24 Biznes i Świat trwa wydanie specjalne, w którym podajemy najważniejsze i najnowsze informacje na temat katastrofy samolotu linii lotniczych Germanwings. Pytamy również ekspertów, co mogło być przyczyną katastrofy, a także, czy istnieją szansę, aby ktokolwiek ją przeżył. Od godz. 17.00 program specjalny na antenie TVN24 Biznes i Świat, a od godz. 18.00 serwisy specjalne.
Świat
Gościem programu "Świat" będzie generał Stanisław Koziej, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Początek programu o godz. 20.20 w TVN24 Biznes i Świat.
Katastrofa
Samolot airbus A320 to maszyna o średnim zasięgu, używana przez linie lotnicze na całym świecie. Pierwszy model został zaprezentowany na początku lat 80. ubiegłego wieku. Pierwszy oblot A320 odbył się w 1987 roku, a produkcja wystartowała rok później.
Łącznie z dzisiejszą katastrofą we Francji doszło w sumie do 12 katastrof lotniczych z udziałem tego typu maszyny. Pierwsza miała miejsce w 1988 roku. Trzy z nich dotyczyły samolotów niemieckich linii lotniczych.
Dobry samolot
- Jest to wersja samolotu A320, bardzo dobrego, cieszącego się świetną opinią wśród użytkowników. Z rankingu z ubiegłego roku wynika, że airbusy A320 jako samoloty średniego zasięgu są najchętniej kupowane przez linie lotnicze - ocenił w TVN24 Biznes i Świat Cezary Orzech, publicysta lotniczy, rzecznik portu lotniczego w Katowicach.
Dodał, że jest to wyjątkowo bezpieczna maszyna, a "ta katastrofa jest zupełnie niezrozumiała".
- Nie wiem, co mogło się wydarzyć w samolocie, który jest tak naszpikowany elektroniką. Tam jest tak wiele urządzeń zwielokrotnionych, że nawet jak jeden element się zepsuje, to natychmiast drugi potrafi przejąć jego pracę - dodaje Orzech.
Według portalu Flightradar24.com, który śledzi maszyny latające m.in. nad Europą, samolot Airbus A320-AIPX to jedna z najstarszych maszyn we flocie Germanwings. Samoloty tych linii latają do 39 portów w Europie oraz Turcji.
Kondolencje
Kanclerz Niemiec Angela Merkel złożyła wyrazy współczucia dla rodzin osób, które zginęły w katastrofie. - Katastrofa samolotu z ponad 150 ludźmi na pokładzie jest dla nas szokiem. Pogrąża nas w głębokiej żałobie. Nie wiemy jeszcze wiele o przyczynach katastrofy. Przyczyny zostaną dokładnie zbadane. Moje myśli i współczucie kieruję do ludzi, którzy stracili życie w katastrofie. Niezmierzone jest cierpienie ich rodzin. Chcemy zapewnić im wszelką pomoc i wsparcie, jakie może być potrzebne - mówiła Angela Merkel.
Poniżej zestawienie i najważniejsze liczby (dotyczy katastrof, w których były ofiar)
26.06.1988 (AIR FRANCE), MULHOUSE-HABSHEIM (FRANCJA) - 3 ofiary
14.02.1990 (INDIAN AIRLINES), BANGALORE (INDIE) - 92 ofiary
20.01.1992 (AIR INTEL), WOGEZY (FRANCJA) - 87 ofiar
14.09.1993 (LUFTHANSA), OKĘCIE, WARSZAWA - 2 ofiary
22.03.1998 (PHILIPPINE AIRLINES) - 3 ofiary (wszystkie na ziemi)
23.08.2000 (GULF AIR), ZATOKA PERSKA, BAHRAIN - 143 ofiary
3.05.2006 (ARMAVIA), OKOLICE SOCZI, ROSJA - 113 ofiar
17.07.2007 (TAM Linhas Aéreas), SAO PAULO, BRAZYLIA - 199 ofiar (w tym 12 osób na ziemi)
30.05.2008 (TACA), TEGUCIGALPA, HONDURAS, - 5 ofiar (w tym 2 na ziemi)
27.11.2008 (XL AIRWAYS), MORZE ŚRÓDZIEMNE - 7 ofiar
28.12.2014 (INDONESIA AIRASIA), MORZE JAWAJSKIE - 162 ofiary
24.03.2015 (GERMANWINGS), ALPY, FRANCJA
Autor: mn / Źródło: tvn24bis.pl