Deutsche Bahn planuje likwidację 30 tysięcy miejsc pracy, czyli około dziewięć procent personelu - podał Reuters, powołując się na informacje niemieckiego przewoźnika. Dodał, że z powodu ogromnych inwestycji w naprawę sieci kolejowej, strajków i złej pogody spółka odnotowała miliardową stratę netto w pierwszym półroczu.
Cięcia mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych pięciu lat i dotkną głównie stanowisk administracyjnych - przekazał cytowany przez Reutersa dyrektor finansowy Levin Holle. Dodał, że w tym roku około 1500 etatów będzie musiało zostać zlikwidowanych.
Deutsche Bahn zapowiada zwolnienia
Firma wcześniej nieznacznie obniżyła prognozy zysku operacyjnego i przychodów - oczekuje, że w 2024 roku zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wyniesie około 1 miliarda euro, a przychody około 45 mld euro - napisała Agencja Reutera.
Dodała, że Deutsche Bahn odnotował stratę netto w wysokości 1,2 mld euro w pierwszej połowie tego roku, przy czym spółka nie przedstawiła prognoz dotyczących wyniku netto za cały rok.
Po ponad dekadzie niedoinwestowania, Deutsche Bahn rozpoczęło prace naprawcze torów czy przejazdów kolejowych. Ma to potrwać i już teraz powoduje to duże opóźnienia i odwołania pociągów - wskazał Reuters.
Dodał, że wprowadzenie przez niemiecki rząd w zeszłym roku biletu pozwalającego na podróżowanie wszystkimi pociągami regionalnymi i lokalnymi za 49 euro miesięcznie doprowadziło do ogromnego wzrostu liczby pasażerów i spotęgowało problemy.
Bezprecedensowa zła pogoda pogorszyła i tak już napiętą sytuację w transporcie pasażerskim i towarowym w okresie styczeń-czerwiec. Strajki pracowników, które wstrzymały ruch kolejowy na kilka dni, kosztowały firmę około 300 milionów euro - podała agencja.
Dodała, że Deutsche Bahn zainwestowało 4 miliardy euro w sieci kolejowe i usługi w pierwszej połowie roku, co stanowi 35-proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
"To finansowanie będzie miało wpływ"
Niemieckie koleje są zadłużone na 33 miliardy euro, ale firma spodziewa się miliardowych spłat od rządu federalnego w ramach nowego programu wsparcia państwa w zakresie zaliczek na renowację tras.
- To finansowanie będzie miało wpływ na zapas gotówki i zyski w drugiej połowie 2024 roku - powiedział dyrektor generalny Richard Lutz, nie wskazał jednak, jakiej kwoty się spodziewa.
Niemieckie stowarzyszenie pasażerów Pro Bahn potępiło "wieloletnie zaniedbania kolei przez polityków", a konserwatysta Ulrich Lange powiedział, że wyniki Deutsche Bahn to "rekordowa porażka" i wezwał do zwolnienia jej kierownictwa - podał Reuters.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: MDart10 / Shutterstock.com