Jakie odszkodowanie należy się pasażerowi za opóźniony lot? Na to pytanie odpowiedzieli Paweł Blajer i jego gość w programie "Biznes dla Ludzi" na antenie TVN24 Biznes i Świat.
Pasażer ma prawo do odszkodowania za stracony czas, jeżeli samolot opóźniony jest o co najmniej trzy godziny. Istotny jest jednak czas, w którym samolot wyląduje na lotnisku docelowym, a mówiąc dokładniej czas, w którym zostaną otwarte drzwi umożliwiające opuszczenie samolotu przez pasażerów. Jeżeli ten czas, w stosunku do planowanego czasu przylotu na lotnisko docelowe jest dłuższy niż trzy godziny to wówczas możemy dochodzić odszkodowania.
Istotna jest długość lotu
O wysokości odszkodowania za spóźniony samolot nie decyduje długość opóźnienia, ale długość lotu. - Odszkodowanie wynosi 250 euro, jeżeli podróż odbywa się na dystansie do 1,5 tys. km, 400 euro jeżeli dystans ten wynosi od 1,5 tys km do 2,5 tys km oraz 600 euro powyżej 2,5 tys. km - powiedział w programie "Biznes dla Ludzi" adwokat Eryk Bogdas.
Jak dodał, przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, dostęp do faksu, dalekopisu lub e-maila oraz zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania Należy pamiętać, że pomoc udzielana jest w zależności od czasu oczekiwania na opóźniony lot, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.
Bogdas przypomina, że linia lotnicza jest odpowiedzialna za pasażera od momentu odprawy na lotnisku do momentu dotarcia do celu podróży.
Program "Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku na antenie TVN24 Biznes i Świat o godz. 18.15.
Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu