Na święta wielkanocne Polacy wydadzą średnio 941 złotych - wynika z badania IBRiS. Wciąż więcej respondentów deklaruje, że spędzi je z rodziną, ale rośnie liczba osób, które zamierzają pracować.
Wielkanoc 2025 z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów - o 10,7 pp. więcej niż rok temu - podał IBRiS.
Wielkanoc 2025. Co będą robić Polacy?
Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze - wskazało 40,8 proc. badanych - o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym.
Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc., czyli o 5,8 pp. więcej.
Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp., z 36,4 proc. do 22,3 proc.
Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków - o 6,4 pp. mniej wobec poprzedniego roku.
Nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce - ma być ich o 1 pp. więcej.
Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - to wzrost o 0,2 pp. w ujęciu rocznym.
Co ma wpływ na decyzje zakupowe?
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe.
Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia, dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
- Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt - zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie, jak dodał, widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. - Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym - wskazał Smogorzewski.
Zwiększone zainteresowanie tradycjami
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką - to wzrost o 7,7 pp. w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych - o 1,2 pp. więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. - o 5,2 pp. więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób - o 10,6 pp. więcej niż w 2024 roku.
W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr.
Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych - to wzrost o 6,3 proc. rdr.
Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po: - żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp. w ujęciu rocznym), - jaja w majonezie (15,7 proc. - spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp.), - białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp.), - barszcz biały (10,2 proc., wzrost o 0,9 pp.), - jaja faszerowane (7,9 proc., wzrost o 0,2 pp.), - sałatkę jarzynową (7,5 proc., o 7,4 pp. mniej), - mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp.), - lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp.).
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock