Przychody Telekomunikacji Polskiej lecą w dół. Dlatego spółka szuka nowych form zarobku. Jej szef, były bankowiec, wpadł zatem na pomysł oferowania usług finansowych - czytamy w "The Wall Street Journal Polska".
Maciej Witucki, obejmując stanowisko prezesa TP SA, wspominał, że jako szef Lukas Banku próbował kilkakrotnie bezskutecznie namówić telekomunikacyjną spółkę do wprowadzenia usług finansowych we współpracy z tym bankiem. Możliwe, że tym razem mu się uda.
Do sprzedaży nowych usług Telekomunikacja zamierza wykorzystać ponad 1100 punktów sprzedaży Orange-TP. Jej atutem jest też ponad dziewięć mln klientów korzystających z usług telefonii stacjonarnej i 13 mln - komórkowej. Największe banki w Polsce mają dostęp do 5 - 6 mln klientów.
- Na przełomie roku uruchomimy program lojalnościowy dla klientów, który będzie powiązany m.in. z wprowadzeniem kart kredytowych. Następnym krokiem będą zapewne kredyty - mówi Maciej Witucki.
Ważną rolę ma tu odgrywać należącą do TP SA spółka PayTel specjalizująca się w płatnościach elektronicznych. Będzie ona przygotowywać platformę dla płatności mobilnych, internetowych i mikropłatności.
Plan prezesa TP SA przewiduje, że klienci, którzy otrzymują faktury z TP SA, będą mieli możliwość dopisywania do nich rachunków za zakupy internetowe czy za ogrzewanie domu. Do współpracy zamierza też przekonać sklepy internetowe.
- Klient, robiąc tam zakupy, mógłby się identyfikować, podając nazwisko i imię oraz numer telefonu. Następnie rachunek byłby dopisywany do faktury telefonicznej wysyłanej przez TP SA - tłumaczy Witucki. - Nasza nowa strategia opracowana jest na trzy lata. W pierwszym roku trzeba więc ten system zbudować, w drugim zacząć sprzedawać usługi - dodaje.
Zdaniem rynkowych analityków pomysł jest ciekawy, wyrażają oni jednak wątpliwości, czy taka struktura jak TP SA podoła temu zadaniu. - Gdy usłyszałem o tych pomysłach, byłem sceptyczny. Jednak potem uświadomiłem sobie, że obecnie firmie szefuje były prezes Lukas Banku, który ma w tym zakresie spore doświadczenie i może być gwarantem sukcesu. Może też mu na tym szczególnie zależeć, bo do tej pory w spółce niczego wielkiego jeszcze nie zwojował - mówi Paweł Olszynka, analityk rynku telekomunikacyjnego z firmy PMR.
TP SA na tym rynku będzie konkurować m.in. z firmą Kolporter Sieci Handlowe, która kilka dni temu wzbogaciła ofertę swoich placówek o usługi finansowe pod nazwą "Szybki kredyt". Firma przy sprzedaży kredytów gotówkowych i kart kredytowych współpracuje z Dominet Bankiem, ale zamierza nawiązać kontakty z kolejnymi partnerami finansowymi
Źródło: "The Wall Street Journal Polska"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24