Koncern Boeinga w odpowiedzi na Airbusa A380 zaprezentował model 787 Dreamliner, który ma wejść do służby w 2008 roku.
W obecności tysięcy zaproszonych gości samolot wytoczono z olbrzymiego hangaru w miejscowości Everett (40 km na północ od Seattle, w stanie Waszyngton).
787 Dreamliner jest maszyną średniej wielkości i pierwszym, całkowicie nowym, modelem Boeinga wprowadzonym do seryjnej produkcji od czasu modelu 777 w 1995 r. Jest też pierwszym dużym samolotem pasażerskim wykonanym w większości z kompozytów włókien węglowych, które są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na korozję, a jednocześnie lżejsze niż dotychczas stosowane aluminium.
Ten dwusilnikowy samolot ma też - według zapewnień producenta - zużywać o 20 proc. mniej paliwa niż eksploatowane obecnie maszyny porównywalnej wielkości. Mniejsze o ok. 1/3 mają też być pozostałe koszty eksploatacji.
Pasażerowie - jak twierdzą przedstawiciele koncernu - będą podróżować w znacznie lepszych warunkach niż dotychczas. 787 ma m. in. zmodyfikowany system klimatyzacji, który zapewnia wilgotność powietrza na poziomie 15 proc. (a nie prawie 0 proc. jak obecnie), co powinno zapobiec podrażnieniom spojówek i bólom głowy.
Konkurent Airbusa planuje stworzyć trzy różne wersje modelu 787 w zależności od potrzeb linii lotniczych. Pierwszy z nich będzie mógł podjąć na pokład od 210 do 250 pasażerów na maksymalnym dystansie do 15,125 kilometrów. Kolejny model przeznaczony jest również na loty na długim dystansie - 15,770 kilometrów. Trzecia wersja 787 przeznaczona jest na połączenia krótsze i bardziej oblegane. Ten model pomieści od 290 do 330 pasażerów. Jego zasięg wynosi 10,460.
Źródło: PAP, BBC, CNN