To już prawie rewolucja: Apple najcenniejszą marką na świecie. Producent modnej wyrafinowanej elektroniki wyprzedził Google po czterech latach dominacji na szczycie tej listy. Szokuje roczny wzrost wartości marki Facebook: 246 procent. Takie wyniki przynosi raport "BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2011" agencji Millward Brown.
Wartość marki Apple wyliczono na 153 miliardy dolarów. Taka suma stanowi niemal połowę giełdowej kapitalizacji tej spółki. Wartość marki Apple przez sześć lat - czyli od czasu, gdy tworzony jest raport - wzrosła o 859 procentSuma ta pozwoliła producentowi iPhonów i iPadów wyprzedzić dominujące przez ostatnie cztery lata na tej liście Google. Jego wartość przez ostatni rok spadła o 2 procent do sumy 111,5 mld dolarów.
Jak oceniają analitycy, wzrost wartości Apple zawdzięcza nowemu modelowi cen, wzorowanego na luksusowych markach. Zgodnie z nim im droższe są produkty firmy, tym większy tworzą popyt. Jak dodają specjaliści, przyjęcie tego modelu nie byłaby jednak możliwe, gdyby nie świetnie zaprojektowane produkty Apple.
Gospodarka po recesji
Jak zauważają autorzy opracowania, suma wartości marek z całej setki jest o 17 procent wyższa niż przed rokiem, co świadczy, że światowa gospodarka podniosła się po kryzysie. Największy wzrost wystąpił w dziale "żywność" - o 22 procent, ale "luksus" wzrósł o 19 proc., a marki z działu "technologia" o 18 procent. W pierwszej piątce rankingu cztery marki pochodzą z branży "technologia" (Apple, Google, IBM, Microsoft), zaś piąta z działu "żywność" (McDonald's).
Wciąż kwitną marki "internetowe". Po raz pierwszy do "setki" wskoczył portal społecznościowy Facebook. Wartość jego marki w ciągu wzrosła o 246 procent - do 19,1 miliardów dolarów, co pozwoliło mu na zajęcie miejsca 35. Wśród firm handlowych internetowy potentat Amazon po 37-procentowym wzroście osiągnął wartość 37,6 miliardów dolarów i miejsce 14., wyprzedzając "tradycyjnego" konkurenta WalMart (37,3 mld dol., m. 15.) Wartość chińskiej wyszukiwarki internetowej Baidu wzrosła o 141 proc. (do 22,6 mld dol.) i dała jej pozycję 29. w rankingu.
Tradycja też się liczy
Mimo to swoją atrakcyjność utrzymują marki z tradycją: Coca-Cola znalazła się na miejscu nr 6., amerykański General Electric na 10., IBM na 3. a McDonald’s na 4. Każda z tych marek istnieje na rynku od ponad pół wieku.
Z naszego regionu geograficznego na liście znajduje się siedem firm niemieckich. Deutsche Telekom (właściciel Polskiej Telefonii Cyfrowej) na miejscu 19. z wartością 30 miliardów dolarów (21 mld euro). Na miejscu 23. uplasował się informatyczny SAP, na 30. BMW, na 50. Mercedes, 66. Porsche, 70. Siemens, zaś 94. miejsce zajął Aldi.
99 miejsce rankingu zajęła jedyna w tym zestawieniu marka rosyjska - Sbierbank.
Ranking BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands" jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Ranking opiera się na analizie danych finansowych w połączeniu z pomiarami wartości marek w odbiorze konsumentów.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl