Pierwszy zmodernizowany pociąg trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej jest już gotowy. Jeśli przejdzie testy, w sierpniu pojadą nim pierwsi pasażerowie. Wymiana wnętrza i urządzeń kosztowały około 6 mln zł. Na odświeżenie czeka 20 kolejnych składów.
Zakład TS Opole ukończył modernizację pierwszego EN57, mimo że spółka ogłosiła upadłość. Na przebudowę czeka w Opolu jeszcze pięć pociągów, pozostałymi 15 zajmie się inna firma.
Szybkość i wygoda za 6 mln
- Zmodernizowany skład będzie na pewno wygodniejszy. Po remoncie będzie tam zainstalowany system monitoringu, bezpieczne drzwi wejściowe otwierane przez pasażera oraz automatyczne drzwi międzyprzedziałowe. Wnętrze ma być bardziej przestronne – mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu PKP SKM w Trójmieście. – Bardzo ważne są też zmiany techniczne, będzie lepszy silnik, a co za tym idzie większe przyspieszenie. Wszystko to sprawi, że czas podróży się skróci – dodaje.
Zmodernizowano część pasażerską, ale takżę kabinę maszynisty.
– Teraz zamiast lusterek są kamery. Będzie też nowoczesny system ogrzewania, który będzie można regulować. Skończą się czasy, kiedy w kolejce było albo za gorąco, albo nie było ogrzewania – mówi Głuszek. – Nowy taki skład kosztowałby 21 mln zł, a zmodernizowany kosztuje koło 5-6 mln – dodaje.
Zmodernizują 21 pociągów
128 mln zł złotych będzie kosztowała modernizacja 21 z 43 posiadanych przez SKM pociągów. Unijne dofinansowanie tego projektu wynosi 167 mln złotych. Miało się tym zająć konsorcjum TS Opole i czeskiej Skody, jednak pod koniec lutego firma z Opola złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.
- Ciągle trwają rozmowy, czy ta firma skończy modernizacje pozostałych pięciu pociągów. Pozostałymi zajmie się już inna firma. Oferty w tym przetargu otworzymy 3 sierpnia. Na przeprowadzenie pełnej modernizacji mamy czas do końca 2014 roku – zapowiada dyrektor ds. marketingu trójmiejskiej SKM.
Autor: ws/b / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: SKM Trójmiasto