Miesiąc wcześniej niż planowano, w Gdańsku uruchomiona zostanie nowa trasa tramwajowa, która połączy śródmieście z dzielnicą Piecki-Migowo. Na prawie 4,5 km trasie znajduje się osiem przystanków. Na to połączenie mieszkańcy czekali prawie 40 lat.
Nowa trasa tramwajowa, łącząca śródmieście Gdańska z dzielnicą Piecki-Migowo zostanie uruchomiona w poniedziałek.
Linia o długości ok. 4,5 km z ośmioma przystankami powstała na odcinku od pętli Siedlce, wzdłuż ul. Kartuskiej, przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku Brętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie. Inwestycja obejmuje także odgałęzienie linii tramwajowej od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej.
Pierwsze plany budowy tramwaju łączącego Gdańsk z Moreną powstały prawie 40 lat temu. Wtedy jednak zabrakło pieniędzy na realizację tej inwestycji.
11 metrów nad samochodami
W środę, na pętli Emaus w Gdańsku przy kościele św. Franciszka, ruszył pierwszy tramwaj z pasażerami. Wcześniej, prezydent Paweł Adamowicz otrzymał oficjalny dokument potwierdzający, że trasa nadaje się do użytku.
"Dziesiątka" i "Dwunastka"
Na nowej trasie kursować będą tramwaje linii 10 i 12. W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia na Morenę, będą kursować naprzemiennie co pięć minut, w pozostałych porach dnia co 10-15 minut.
Najnowocześniejsze, komfortowe tramwaje
Trasę obsługiwać będzie pięć pojazdów. Są to dwukierunkowe tramwaje PESA Jazz Duo. Pojazdy są niskopodłogowe oraz wyposażone w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. -Nie jest to typowy ciąg tramwajowy, bo prowadzi po terenie o dużej różnicy wzniesień; jest tu pierwszy w mieście odcinek trasy tramwajowej poprowadzony po estakadzie znajdującej się na wysokości 11 metrów- mówi Ryszard Trykosko Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych. W związku z budową Forum Gdańsk i zamknięciem Huciska, tramwaje będą jeździć przez ulicę 3 maja.
-Tramwaj jest najbardziej komfortowym środkiem transportu - powiedział podczas inauguracyjnego kursu, Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. W jego opinii nowa trasa poprawi dostępność mieszkańców do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), ale też pasażerowie PKM, wysiadając np. w Brętowie, będą mogli się przesiąść do tramwaju i dojechać do centrum.
Zmiany są ogromne
Uruchomienie nowej linii tramwajowej spowoduje wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Gdańsku. Trasy wielu linii autobusowych zostaną zmienione, wydłużone lub skrócone, a niektóre zlikwidowane. Z uruchomieniem trasy tramwajowej na Morenę wiąże się likwidacja dwóch linii autobusowych: 142 i 183. Nie będą funkcjonowały od poniedziałku, 31 sierpnia. Ich zadania niemal w całości przejmą tramwaje. Informacje dotyczące pozostałych zmian znajdują się na stronie przewoźnika.
...ale korki i tak będą
Adamowicz zaznaczył, że od 1 września - w związku z uruchamianą trasą - z ulic Gdańska nie znikną korki. - W określonych godzinach korki zawsze będą i tego nie unikniemy, każdy samorząd musi tak rozwijać komunikację publiczną, by była alternatywa dla czterech kółek - dodał.
Wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski poinformował, że docelowo w Gdańsku sieć tramwajowa będzie rozbudowywana. Przypomniał, że uchwalony w 2014 r. plan zrównoważonego rozwoju transportu zakłada, że cały szkielet komunikacji w śródmieściu i w sąsiednich dzielnicach zostanie oparty o transport szynowy, tramwajowy. - Autobusy zostaną zredukowane do funkcji dojazdowych - dodał.
Trasa w liczbach
Budowa trasy rozpoczęła się wiosną 2014 roku. Jej koszt to 116 mln zł. Kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska na ul. Bulońską. Wyremontowano lub przebudowano również całą infrastrukturę towarzyszącą, jak chodniki, drogi rowerowe i sieci kanalizacyjne.
Całkowity koszt budowy i zakupu tramwajów to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł to dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pomorska Kolej Metropolitalna to ok. 18 km nowa linia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Jest to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez samorząd województwa pomorskiego.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: mg / Źródło: PAP, TVN24 Pomorze