Cztery zmodernizowane pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej już powinny jeździć po trójmiejskich torach. Jednak ze składów, aktualnie remontowanych w Taborze Szynowym Opole, na razie przyjadą dwa. I to dopiero w kwietniu.
Do czerwca tego roku ma zakończyć się modernizacja 21 pociągów trójmiejskiej SKM. Inwestycja warta 128 mln zł już jest opóźniona. Żaden ze składów wysłanych do modernizacji nie jest gotowy, mimo że cztery pierwsze już od miesiąca powinny kursować.
Dopiero w kwietniu
Pierwotny harmonogram, zakładający oddanie czterech pierwszych składów na początku stycznia, nie został dotrzymany przez konsorcjum Skody i Taboru Szynowego Opole. Władze SKM nie zakładają jednak wypowiedzenia umowy i czekają na przedstawienie nowego planu.
- Wykonawca ma w ciągu dwóch tygodni przedstawić nowy harmonogram, w którym określi, kiedy zrealizuje umowę - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM. Jak dodaje, konsorcjum ma problem z finansowaniem prac. - Na razie zakładamy, że pierwotny termin zakończenia całej modernizacji wyznaczony na czerwiec 2013 będzie dotrzymany. Jeśli zdobędą finansowanie i będą pracować na trzy zmiany, jest to możliwe – dodaje.
- Dwa pierwsze pociągi mają przyjechać w kwietniu - zapowiada Głuszek. - Nie chcemy na razie mówić o karach dla wykonawcy. Będziemy się nad tym zastanawiać po otrzymaniu nowego harmonogramu prac - dodaje.
Zostanie tylko "pudło"
SKM zdecydowała się na modernizację starych pociągów, bo zakup nowych jest wielokrotnie droższy. Po zakończeniu inwestycji blisko połowa taboru będzie unowocześniona.
- Zamiast kupować jeden nowy pociąg, za taką samą kwotę możemy gruntownie odnowić trzy - wyjaśnia Marcin Głuszek. - Ze starych kolejek zostanie tylko "pudło". Składy otrzymają nowe silniki, które będą się szybciej rozpędzały i skuteczniejsze hamulce. Wszystko to sprawi, że czas podróży się skróci – podsumowuje dyrektor ds. marketingu z SKM.
- Po remoncie będzie tam zainstalowany nowoczesny system ogrzewania, który będzie można poprawnie regulować – zapowiada Głuszek. - Skończą się czasy, kiedy w kolejce było albo za gorąco, albo nie było ogrzewania - dodaje.
W zmodernizowanych kolejkach zamontowany będzie też system monitoringu, bezpieczne drzwi wejściowe otwierane przez pasażera oraz automatyczne drzwi międzyprzedziałowe. Wnętrze ma być bardziej przestronne.
Autor: md/mz / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: tvn24 | Robert Zaputowicz