Przetarg na modernizację 14 tramwajów, które do Gdańska trafiły z niemieckiego Kassel został unieważniony. Wszystko przez to, że odnowieniem 30-letnich tramwajów, które mają wozić gdańszczan, zainteresowana była tylko jedna firma. Zaoferowana przez nią cena remontu jest dla miasta za wysoka.
- Przetarg na modernizację 14 wagonów tramwajowych trójczłonowych, dwukierunkowych typu N8C został unieważniony. Jedyna oferta złożona przez poznańską firmę przekraczała środki planowane na ten cel. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony kolejny przetarg na modernizację – informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Jak dodaje, kwota zaproponowana przez wykonawcę to ponad 24 mln zł brutto. Z kolei Gdańsk na kupno i modernizację 30-letnich tramwajów przeznaczył ponad 18 mln zł.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów z Kassel to 576 tys. euro (ok. 2,4 mln zł). Według ZKM w Gdańsku modernizacja wszystkich tramwajów maksymalnie może kosztować 16 mln zł.
Wymienią prawie wszystko
Ponad 30-letnie tramwaje, które po Gdańsku mają zacząć jeździć w przyszłym roku, zostaną zmodernizowane, czyli dostosowane do potrzeb pasażerów.
Po modernizacji maszyny mają mieć m.in.: klimatyzację, nowe siedzenia, pasażerski czy niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie również możliwość jazdy dwukierunkowej.
Niemieckie tramwaje już jeżdżą po gdańskich torach
To znacznie większe zmiany niż te, które przeprowadzono po tym jak Gdańsk kupił tramwaje z Dortmundu. Wówczas, w 2007 roku, kiedy do Gdańska trafiło 46 pojazdów typu N8C z zakładu komunikacji miejskiej w Dortmundzie, nie potrzebowały one aż tak wielu zmian. Pojazdy zmodernizowano w poznańskim przedsiębiorstwie, które teraz jako jedyne zgłosiło swoja ofertę do przetargu. Wtedy Gdańsk na ich zakup przeznaczył 1,4 mln euro.
Pierwszy zmodernizowany tramwaj wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku.
"Są niezawodne"
Prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Jerzy Zgliczyński zapewnia, że tramwaje typu N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. - Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny - tłumaczy Zgliczyński.
Jak wyjaśnia, zakup tylko i wyłącznie nowych pojazdów, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, przekracza możliwości finansowe spółki i budżetowe miasta. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych pojazdów.
Za nowe maszyny tego typu trzeba by zapłacić około 120 mln zł.
120 tramwajów w Gdańsku
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku posiada 120 tramwajów, z czego 90 jest niskopodłogowych.
Jeszcze w tym roku do Gdańska ma dotrzeć pięć nowych tramwajów Jazz Duo wyprodukowanych przez firmę Pesa z Bydgoszczy. Pojazdy mają obsługiwać m.in. budowaną linię Siedlce-Piecki Migowo. Całkowity koszt zamówienia to 54,1 mln zł. Cena obejmuje m.in. wyposażenie obsługowe i pakiet naprawczy.
Tak wygląda gdański N8C po modernizacji:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws/kwoj / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Wikipeda (CC BY-SA 3.0) | Mark B., Andreas Niedermeyer