W przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mogło obsłużyć port w Gdańsku. PKP Polskie Linie Kolejowe SA budują nowy most przez Martwą Wisłę. Składy pojadą 100 km/h i będą mogły przewieźć cięższe ładunki. Nowy most zapewni także lepsze warunki żeglugi.
Istniejący most ma tylko jeden tor, co ogranicza możliwości połączenia z portem. Nowa przeprawa o długości ok. 122 metrów będzie miała dwa tory. Skróci się dzięki temu czas dojazdu do portu.
- Parametry konstrukcji pozwolą na przejazd składów z prędkością 100 km/h, także cięższych ładunków i znacząco zwiększy się przepustowość Mostu. Będzie mogło pojechać nawet 180 par pociągów na dobę, czyli sześciokrotnie więcej niż dotychczas - poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Wcześniej maksymalna prędkość pociągów na tym odcinku wynosiła około 40-50 km/h.
Lepsze warunki żeglugi
Obecnie wykorzystywany most, wsparty na trzech podporach, ogranicza szerokość toru wodnego na rzece do 11 metrów. Nowa konstrukcja, która zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich, poprawi także warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Przepływające jednostki będą miały czterokrotnie większą szerokość toru niż dotychczas, do 50 metrów. Rzecznik podał, że bezpieczeństwo żeglugi zwiększy też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do ponad 21 metrów.
Obecnie trwają prace przy montażu przyczółków nowego mostu. - Trzeba wbić przy każdej podporze 29 specjalnych betonowych pali o średnicy 1,5 metra i długości 30 metrów, które zapewnią stabilną konstrukcję - tłumaczy Mirosław Siemieniec.
Modernizują trasę z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny
Budowa mostu jest jednym z kluczowych etapów modernizacji towarowej trasy kolejowej. Ponadto na trasie z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny (nr 226) ma powstać ponad 30 km nowych torów, ma być zamontowanych ponad 40 nowych rozjazdów oraz zbudowanych 5 wiaduktów i mostów. Projekt zakłada też modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Budują most za 38 mln zł
Budowa mostu ma kosztować ok. 38 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest realizowana w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk i kosztuje 370 mln zł. Projekt jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
W ciągu 6 lat przeładunki w porcie wzrosły o ponad 70 procent
W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: TVN Pomorze/PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK