Zmarł "Nieprzemakalny Henryk", twórca marki Henri Lloyd

Za zasługi Strzeleckiego tytułem MBE wyróżniła Elżbieta II henrilloyd.pl

W wieku 87 lat zmarł znany brytyjski biznesmen polskiego pochodzenia Henryk Strzelecki, przez przyjaciół nazywany "Nieprzemakalnym Henrykiem". Był założycielem firmy Henri Lloyd produkującej odzież żeglarską i sportową.

Pochodzący z Brodnicy Strzelecki służył w II Korpusie Polskich Sił Zbrojnych. Po wojnie osiadł w Manchesterze, gdzie studiował włókiennictwo i projektowanie mody. Zanim utworzył własną firmę, pracował w przemyśle odzieżowym w Anglii. W 1963 r. wraz z Angusem Lloydem założył firmę Henri Lloyd Ltd., która odniosła sukces w Wielkiej Brytanii i na świecie - zaczynając od wyspecjalizowanych sklepów z odzieżą dla żeglarzy, następnie przechodząc do sklepów z odzieżą sportową, by wreszcie stać się samoistną modną marką odzieżową.

Twórca rzepów Strzelecki uświadomił sobie, że wprowadzana z początkiem lat 60., głównie w miejscach pracy, odzież robocza, w której latem było za gorąco, a zimą za zimno, lepiej spisuje się w żeglarstwie niż będąca wówczas w użyciu odzież z PVC. Gdy pracodawca nie wykazał zainteresowania jego odkryciem, utworzył własną firmę. Z czasem wymyślił sposób na uczynienie nylonowych kurtek wodoszczelnymi, mocnymi i przepuszczającymi powietrze, a następnie przestawił się na inne materiały. Wprowadził takie innowacje jak wzmacnianie szwów taśmą, nierdzewny nylonowy suwak, zapięcia "na rzep" czy podwójny kołnierz.

Z Formułą 1 Odzież Henri Lloyda nosili podróżnicy pod różnymi szerokościami geograficznymi, miał ją na sobie Francis Chichester, który w 1966 r. samotnie opłynął świat łodzią żaglową. W marcu 2009 r. Henri Lloyd podpisał umowę z teamem Formuły 1 Brawn GP na dostawę odzieży i obuwia. Sponsorował wielokrotnego medalistę w żeglarstwie wyczynowym Bena Ainslie. Firma Henri Lloyd zatrudnia 350 pracowników, z czego 100 w głównej siedzibie w Worsley pod Manchesterem. 25-osobowa ekipa stale pracuje nad nowymi technologiami i innowacyjnymi rozwiązaniami. Produkuje też odzież do gry w golfa, sportową odzież dla nastolatków, a od niedawna również sportowe obuwie. Obecna jest na 44 rynkach. W 2009 r. jej obroty wyniosły 30 mln funtów.

Autor: twis//bgr / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: henrilloyd.pl