W rosyjskiej flocie do służby wszedł lodołamacz Arktyka - podał dziennik "Izwiestija". Media w Rosji twierdzą, że jest "największym i najpotężniejszym na świecie". Uroczystość odbyła się w Murmańsku, w obecności premiera Michaiła Miszustina.
- Budowa tej jednostki wymagała wielu wysiłków i zgranej pracy, tym bardziej, że pierwszy etap zbiegł się z wprowadzeniem sankcji przeciwko Rosji. Mimo to lodołamacz zbudowano i - co bardzo ważne - w stoczniach rosyjskich - powiedział w środę w Murmańsku premier Rosji Michaił Miszustin.
Szef rządu zaznaczył, że jest to pierwsza jednostka z planowanej serii pięciu lodołamaczy, przeznaczonych do żeglugi Północną Drogą Morską (łączącą atlantyckie Morze Barentsa z Morzem Beringa na Oceanie Spokojnym. Poza Rosją szlak ten nazywany jest Przejściem Północno-Wschodnim).
"Największy i najpotężniejszy lodołamacz na świecie"
Media w Rosji opisują Arktykę jako "największy i najpotężniejszy" lodołamacz na świecie. Jego długość wynosi 173,3 m, szerokość - 34 m, wyporność - 33,5 tys. ton. Arktyka może pokonać pokrywę lodową o grubości do trzech metrów. Z napędem, który stanowią dwa reaktory atomowe RITM-200, lodołamacz może rozwijać prędkość do 22 węzłów.
Koszt jego budowy - według portalu RBK - wyniósł 37 mld rubli. Czas służby jednostki obliczono na 40 lat. Pracować będzie na niej załoga licząca 52 ludzi.
Kontrakt na budowę Arktyki podpisany został w 2012 roku. Zleceniodawcą było przedsiębiorstwo Atomfłot, a wykonawcą - Stocznia Bałtycka w Petersburgu. Lodołamacz według pierwotnych planów miał powstać pod koniec 2017 roku, potem terminy przesunięto dwukrotnie o rok. Wynikało to m.in. z faktu, że dostawcą części miały być zakłady produkcji turbin z Charkowa. Rosyjska aneksja Krymu i pogorszenie stosunków z Ukrainą wymusiły zmianę dostawcy na zakłady z rosyjskiej Kaługi.
Dwie inne jednostki projektu 22220, lodołamacze Syberia i Ural są w fazie testów. Trwa budowa jednostki o nazwie Jakucja, w planach jest kolejna - Czukotka.
Umocnienie pozycji w Arktyce
Rosja uważa lodołamacze atomowe projektu 22220 za kluczowe dla umocnienia swej pozycji w Arktyce. Do ich zadań należeć będzie przeprowadzanie konwojów okrętów w warunkach arktycznych. Jednostki mają zapewniać w przyszłości transport surowców ze złóż na półwyspach Jamalskim i Gydańskim oraz z szelfu Morza Karskiego, przeznaczonych na rynki krajów regionu Azji i Pacyfiku.
Źródło: PAP