Podczas konkursu filmów reklamowych jedna z agencji próbowała przedstawić spot, w którym hasło z nad bramy obozu Auschwitz - "Praca czyni wolnym" - zamieniono na "Nie pracuj, czas wolny czyni wolnym".
O skandalu ujawnionym w ostatnim dniu trwania konkursu donosi miesięcznik mediów i reklamy "Press".
Międzynarodowy Festiwal Reklamy Golden Drum odbywa się w słoweńskiej miejscowości Portoroż. Kolejne dni, kolejne prezentacje i reklamy. Dopiero ostatniego dnia trwania konkursu przewodniczący jury ujawnił, że wśród zgłoszonych prac były dwie reklamy Playstation 3, w których wykorzystano motyw obozu w Auschwitz.
Nad bramą obozu koncentracyjnego w Auschwitz, w którym zginęło około 1,3 mln ludzi, od 60 lat widnieje żelazny napis "Arbeit macht frei" - "Praca czyni wolnym". Rozpoznawalny na całym świecie zwrot stał się symbolem nazistowskiego morderczego cynizmu.
Tymczasem autorzy reklamy użyli go dla swoich komercyjnych celów: potencjalnych graczy Playstation 3 atakują tekstem "Nie pracuj, czas wolny czyni wolnym. Czas to pieniądz, jak uwolnić ten pieniądz?".
Tory, którymi do obozu w Auschwitz dowożono kolejnych więźniów, w reklamie są kolejką górską rodem z wesołego miasteczka.
Śledztwo "Press" napotkało zmowę milczenia
- Byłem zszokowany, gdy je zobaczyłem. To wstyd dla całego przemysłu reklamowego – oświadczył Ami Hasan, przewodniczący jury festiwalu.
Ale członkowie jury nie chcieli ujawnić, która agencja zgłosiła kontrowersyjną pracę. Organizatorzy Golden Drum również nabrali wody w usta. Dziennikarz ”Press” przeprowadził więc własne śledztwo – okazało się, że autorką reklam była agencja Luna TBWA ze Słowenii - kraju, w którym odbywał się festiwal.
Dziennikarze poinformowali o skandalicznej reklamie klienta agencji Luna TBWA - słoweńskiego producenta konsoli gier komputerowych Playstation 3, firmę Bofex. Po interwencji producenta Playstation 3 - firmy Sony Computer Enternainment Europe - twórcy reklamy zostali zwolnieni z agencji.
Źródło: Press, Polskapresse
Źródło zdjęcia głównego: TVN24