Sieriebriennikow zwolniony z aresztu domowego


Oskarżony o defraudację środków publicznych znany rosyjski reżyser filmowy i teatralny Kiriłł Sieriebriennikow został zwolniony z aresztu domowego, w którym przebywał od sierpnia 2017 roku - podała agencja Interfax, powołując się na sąd.

Sąd tym samym anulował decyzję z 2 kwietnia o przedłużeniu aresztu domowego wobec Sieriebriennikowa do 4 lipca. Reżyserowi zakazano opuszczania Moskwy. Powiedział on agencji, że wkrótce zamierza wrócić do pracy.

Podczas rozpoczętego w listopadzie procesu na ławie oskarżonych oprócz Sieriebriennikowa zasiedli Jurij Itin, były dyrektor nieistniejącej już grupy teatralnej Siódme Studio, były dyrektor Siódmego Studia Aleksiej Małobrodski oraz Sofia Apfelbaum, była pracownica Ministerstwa Kultury Rosji. Nikt z oskarżonych nie przyznał się do winy.

Oskarżony o defraudacje

Suma domniemanych defraudacji to łącznie 133 mln rubli (obecnie ok. 2 mln USD) w latach 2011-13, przyznanych na spektakle w ramach projektu popularyzacji sztuki współczesnej Platforma. Ogółem na projekt ministerstwo kultury Rosji skierowało 216 mln rubli (obecnie - prawie 3,3 mln USD).

Oskarżeni twórcy argumentują, że w ciągu trzech lat w ramach projektu Platforma zrealizowano 340 przedsięwzięć i powołano stale działający teatr.

Z Siódmym Studiem związana była także producentka Jekatierina Woronowa, która jeszcze przed rozpoczęciem śledztwa wyjechała z Rosji. Ogłosiła ona list otwarty, w którym wspominała o naruszeniach w księgowości grupy teatralnej kierowanej przez Sieriebriennikowa.

Woronowa napisała też, że po zamknięciu Siódmego Studia zniszczyła wiele dokumentów, które mogłyby teraz być dowodem, że środki z budżetu rzeczywiście zostały wydane na projekt Platforma.

Zmora rosyjskich działaczy religijnych i ministerstwa

Sieriebriennikow jest jednym z najbardziej znanych rosyjskich reżyserów filmowych i teatralnych średniego pokolenia. Dyrektorem artystycznym Moskiewskiego Teatru Dramatycznego im. Mikołaja Gogola został w 2012 roku.

Teatr zmienił wówczas nazwę na Centrum Gogola (ros. Gogol Centr) i stał się ważnym ośrodkiem życia artystycznego Moskwy. Realizowane tam śmiałe interpretacje utworów klasycznych i baletów awangardowych stały się zmorą dla rosyjskich działaczy religijnych i ministerstwa kultury, które dwa lata temu uznało adaptacje rosyjskich klasyków w Centrum Gogola za "niewłaściwe".

Autor: asty/mtom / Źródło: PAP