"Dobranoc, Malaysian 370". Zapis ostatnich rozmów pilota boeinga


"Dobranoc, Malaysia trzy siedem zero" - to ostatnie słowa, jakie padają z kokpitu zaginionego boeinga Malaysia. Cały zapis rozmów pomiędzy pilotami lotu MH370 a kontrolerami ruchu lotniczego lotniska Kuala Lumpur trwa 53 minuty. Pilot informuje, że zrozumiał polecenie i żegna się z kontrolerami.

Boeing Malaysia Airlines (MAS370) wystartował z Kuala Lumpur 8 marca o godzinie 00.41. Miał wylądować w Pekinie o 6.30 rano.

Wyposażony był w standardowy sprzęt: radio, transpondery oraz system ACARS, który pozwala wymieniać krótkie wiadomości pomiędzy samolotem a ziemią. Funkcjonuje za pośrednictwem fal radiowych lub transmisji satelitarnej.

O godz. 01.07 samolot wysyła ostatni komunikat za pośrednictwem systemu ACARS. 12 minut później pada ostatni komunikat z kokpitu.

Zapis rozmów pilota z lotniskiem

Poniżej zamieszczamy zapis rozmów pomiędzy pilotami zaginionego boeinga i kontrolerami ruchu lotniczego na lotnisku w Kuala Lumpur. Zapisy we wtorek ujawnił malezyjski minister transportu Hishammuddin Hussein. - Transkrypcją podzieliliśmy się z rodzinami i jest ona dołączona jako aneks do materiałów prasowych. Nie ma w niej niczego nieprawidłowego - napisał minister w mailu do Reutera.

TRANSKRYPCJA KORESPONDENCJI RADIOTELEFONICZNEJ POMIĘDZY PILOTEM A LOTNISKIEM

Kuala Lumpur, kontrola ruchu lotniczego

Odlot z Kuala Lumpur International Airport (KLIA - skrót Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego dla lotniska Kuala Lumpur) 12:25:53 - MAS370: Delivery (organ kontroli wydający pozwolenie na lot i instrukcję odlotu - red.), Dzień dobry.

12:26:02 - ATC: MAS 370 zaczekaj, Lot Malaysia sześć macie zgodę do Frankfurtu procedura odlotu AGOSA ALPHA, wchodźcie do sześciu tysięcy stóp, kod transpondera 2106 (squawk).

12: 26:19 - ATC: MAS 370 Jakiego poziomu lotu na trasę żądacie?

12:26:21 - MAS370: MAS370, jesteśmy gotowi zająć poziom lotu 350 do Pekinu.

12:26:39 - ATC: MAS370, macie zgodę do Pekinu poprzez PIBOS Alpha (procedura odlotu), wchodźcie początkowo do wysokości 6 tys. stóp, transponder 2157.

12:26:53 - MAS370: (powtarza zgodę) Pekin, PIBOS Alpha, 6 tysięcy stóp, squawk, 2157, MAS370. Dziękuję.

12:26:53 - ATC: MAS370 Proszę, przejdź na częstotliwość kontroli GROUND.

12:26:55 - MAS370: Do widzenia.

Kuala Lumpur, GROUND (odpowiada za kierowaniem ruchem na całym lotnisku)

12:27:27 - MAS370: GROUND, tu MAS370. Dzień dobry, jesteśmy na stanowisku C1, prosimy o zgodę na wypchnięcie i uruchomienie silników.

12:27:34 - ATC: MAS370, macie zgodę na wypchnięcie i uruchomienie, pas do startu 37 prawy, kołowanie przez wyjście S4 (Sierra4). 12:27:40 - MAS370: Mamy zgodę na wypchnięcie i uruchomienie, pas 32 prawy do startu, kołowanie przez wyjście S4, mamy 239 pasażerów na pokładzie, kołowanie Mike, Romeo, Oscar (nazwy dróg kołowania).

12:27:45 - ATC: Przyjąłem.

12:32:13 - MAS370: MAS377, proszę o zgodę na kołowanie.

12:32:26 - ATC: MAS377 ...(zniekształcony) ... kołowanie drogą standardową, oczekuj blisko przed drogą B (Bravo).

12:32:30 - MAS370: GROUND, tu MAS370. Jesteś niezrozumiały, powtórz.

12:32:38 - ATC: MAS370 kołowanie do punktu oczekiwania A11, Pas 32 prawy drogą standardową. Zatrzymaj się i oczekuj przed drogą Bravo.

12:32:42 - MAS370: A11, droga kołowania standardowa. Oczekiwać przed Bravo, MAS370.

12:35:53 - ATC: MAS370, Wieża.

12:36:19 - ATC: (zniekształcony)......wieża.... (zniekształcony)

MAS370: 118,8 MAS370. Dziękuję (prawdopodobnie częstotliwość Wieży).

Kuala Lumpur, wieża kontroli lotów

12:36:36 - MAS370: Wieża, MAS370, dzień dobry.

12:36:38 - ATC: MAS370, dzień dobry. Lumpur wieża, punkt oczekiwania ... (zniekształcony).. 10, 32 prawy.

12:36:50 - MAS370: Alfa 10, MAS370.

12:38:43 - ATC: MAS370, zajmij pas 32 prawy w punkcie Alfa10.

MAS370: Zajmuję 32 prawy w punkcie alfa10, MAS370. 12:40:38 - ATC: 370 pas 32 prawy możecie startować. Dobranoc. MAS 370: 32 prawy. Mamy zgodę na start. MAS370, dziękuję. Do widzenia.

Kuala Lumpur, sekcja zbliżania (zajmuje się maszynami startującymi i przylatującymi na lotnisko)

12:42:05 - MAS370: ZBLIŻANIE (Departure) MAS370.

12:42:10 - ATC: MAS370, zidentyfikowany. Wchodź do poziomu 180, kasuję standardowy odlot, zakręć w prawo bezpośrednio na punkt IGARI.

12:42:48 - MAS370: Ok, poziom 180, bezpośrednio na IGARI, MAS370.

12:42:52 - ATC: MAS370, przejdź na łączność z Radarem Lumpur 132,6. Dobranoc.

MAS370: Dobranoc, 132,6. MAS370.

Kuala Lumpur, kontrola określonego obszaru przestrzeni powietrznej (Radar)

12:46:51 - MAS370: Kontrola Kuala Lumpur, MAS370.

12:46:51 - ATC: MAS370, Kuala Lumpur, Radar, dzień dobry. Wchodź do poziomu 250.

12:46:54 - MAS370: Dzień dobry, poziom 250, MAS370.

12:50:06 - ATC: MAS370, wchodź do poziomu 350.

12:50:09 - MAS370: Poziom 350, MAS370.

01:01:14 - MAS370: MAS370, utrzymujemy poziom 350.

01:01:19 - ATC: MAS370.

01:07:55 - MAS370: MAS370, utrzymujemy poziom 350.

01:08:00 - ATC: MAS370.

01:19:24 - ATC: MAS370, nawiąż kontakt z Ho Chi Minh. 120,9. Dobranoc.

01:19:29 - MAS370: Dobranoc, Malaysian 370. (koniec zapisu)

Autor: kcz,pk//gak / Źródło: Reuters, tvn24.pl

Raporty: