Chiny podjęły decyzję o utworzeniu wielkiego państwowego koncernu, który ma wyprodukować nowoczesne chińskie silniki odrzutowe. Program wspiera sam prezydent, ponieważ dopóki Chińczycy zmuszeni będą do kupowania napędów lotniczych za granicą, nie staną się prawdziwym światowym mocarstwem.
Państwowe przedsiębiorstwo Aero-Engine Group of China zostało utworzone poprzez połączenie kilku istniejących już spółek lotniczych, a jego kapitał zakładowy wyniósł 50 mld juanów (7,5 mld dolarów). Ma zająć się opracowaniem, testowaniem i produkcją pierwszych, nowoczesnych chińskich silników odrzutowych na potrzeby zarówno wojskowe jak i cywilne.
Przepustka do mocarstwowości
Chiny budują już własne samoloty, jednak zmuszone są napędzać je silnikami kupowanym za granicą. Dla maszyn cywilnych, takich jak samoloty pasażerskie Comac, są to przeważnie silniki zachodnie, zaś dla maszyn wojskowych, jak najnowszy samolot transportowy Y-20, silniki konstrukcji rosyjskiej.
Mimo wielu lat intensywnych starań Chinom nie udało się bowiem dotąd stworzyć własnego napędu odrzutowego, który spełniałby współczesne światowe standardy. W związku z tym prezydent Xi Jinping nazwał utworzenie nowego koncernu "strategicznym posunięciem", które ma uczynić Chiny światową potęgą w lotnictwie.
Cel ten ma dla Pekinu szczególne znaczenie, ponieważ brak własnych silników odrzutowych opóźnia projektowanie nowych samolotów. Chiny, dopóki będą zmuszone do kupowania napędów za granicą, nie osiągną również statusu prawdziwego światowego mocarstwa. Stany Zjednoczone, Rosja czy UE nie chcą się bowiem dzielić z nimi swoimi najnowocześniejszymi konstrukcjami, a w sytuacji ewentualnego kryzysu mogłyby zwyczajnie wstrzymać dostawy.
20 lat by dogonić świat
Zgodnie z ostatnimi założeniami, Chińczycy mają w związku z tym dorównać lub przewyższyć zagranicznych producentów silników lotniczych w ciągu 20 lat.
W przeszłości Chiny tworzyły już tego typu państwowe koncerny w innych branżach, w których osiągnięcie światowego sukcesu uznawano za szczególnie ważne. W ten sposób powstał m.in. CRRC Corporation, które buduje nowoczesne chińskie pociągi wysokich prędkości. Tego typu olbrzymim przedsiębiorstwom łatwiej również jest wykupić zagraniczną konkurencję w celu pozyskania technologii.
Autor: mm/kk / Źródło: Xinhua, BBC, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Vitaly V. Kuzmin / Wikipedia (CC BY-SA 4.0)