Od godz. 6, po półtorarocznej przerwie, na rondo Kaponiera w Poznaniu wróciły tramwaje. Od rana nie odnotowano żadnych problemów związanych z funkcjonowaniem nowo otwartego węzła komunikacyjnego. Przez rondo przejeżdża siedem linii tramwajowych.
Trasą kursują linie: 5, 8, 10, 11, 13, 15 i 18. Tramwaje nie mogą zatrzymywać się na modernizowanym rondzie, gdyż wciąż trwają na nim prace budowlane. Do ukończenia pozostała wschodnia część jezdni oraz przebudowa mostu Uniwersyteckiego.
- Widać, że jest to plac budowy i będą jakieś komplikacje, jak to często bywa, ale to pozytywna informacja - przekonuje Roman, poznaniak, który korzystał z otwartej po remoncie trasy tramwajowej.
Ponad normę
- Ruch na rondzie Kaponiera odbywa się zgodnie z naszymi planami, bez żadnych utrudnień - mówi dyżurny nadzoru ruchu MPK.
Od rana przez rondo przejechało nawet więcej tramwajów niż przewidywano. Wszystko za sprawą problemów przy rozbiórce mostu Uniwersyteckiego, gdzie przedłużyły się prace wymagające wyłączenia napięcia na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego.
- Tramwaje do godziny 6:50 nie mogły korzystać z tego odcinka i kursowały przez rondo Kaponiera - wyjaśnia dyżurny nadzoru ruchu MPK.
Na moście Teatralnym, gdzie pasażerowie mogą wsiadać do pojazdów kursujących przez otwarty dziś węzeł, stali pracownicy nadzoru ruchu, którzy kontrolowali sytuację.
- Podróżuje się łatwiej. To było wielkie utrudnienie - przyznaje pani Grażyna.
Samochodem tylko od północy
W sobotę zmienił się również ruch samochodowy na rondzie. Do tej pory możliwy był jedynie przejazd z zachodu na wschód. W sobotę rano kierowcom udostępniono zachodnią jezdnię ul. Roosevelta, na odcinku od ul. Dąbrowskiego do ul. Bukowskiego.
W ruchu samochodowym obowiązywać będzie tylko jeden kierunek jazdy - od mostu Teatralnego w kierunku mostu Dworcowego.
Jeszcze półtora roku remontu
Prace modernizacyjne na rondzie Kaponiera rozpoczęły się 8 września 2011 r. Wyłączono ruch na wiadukcie w ciągu ul. Roosevelta, między ul. Bukowską a mostem Dworcowym, a ZDM rozpoczął pierwszy etap przebudowy ronda.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na sierpień 2015 r.
Koszt inwestycji to 209 mln 452 tys. zł brutto. Jest dofinansowywana z Funduszu Spójności UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość dotacji wynosi 55,78 mln zł.
Rondo Kaponiera w Poznaniu:
Autor: FC/mz / Źródło: TVN 24 Poznań / PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań