Tak ma wyglądać dworzec w Poznaniu. "Absurd 2012 roku"

Tak za rok wyglądać będzie okolica dworca
Tak za rok wyglądać będzie okolica dworca
Źródło: materiały robocze Trigranit

Nowe skrzyżowanie, przejście podziemne, ścieżki rowerowe - tak już jesienią przyszłego roku mają wyglądać okolice powstającego w Poznaniu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Na wizualizacjach suchej nitki nie zostawia Stowarzyszenie "Inwestycje dla Poznania": "to marnotrawstwo przestrzeni, pieniędzy i czasu zwykłych ludzi".

Prace związane z budową dróg wokół ZCK już się rozpoczęły. We wtorek wygrodzono teren na Wolnych Torach. Trwa także przekładanie kabli i prace związane z podziemną infrastrukturą i instalacjami.

Spore utrudnienia od stycznia

- Na razie prace prowadzone są poza obszarem, który powodowałby utrudnienia w ruchu aut czy tramwajów. Pierwsze ograniczenia pojawią się w połowie grudnia a od początku stycznia 2013 r. roboty ruszą pełną parą - informuje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit.

Wtedy ruch mostem Dworcowym będzie odbywał się tylko jedną stroną, a tramwaje kursować będą wahadłowo po jednym torze.

Tak za rok wyglądać będzie dworzec w Poznaniu

Tu powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
Tu powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
Źródło: targeo.pl

- Roboty są tak zaplanowane, aby w jak najmniejszym stopniu zdezorganizować ruch, choć pewnych utrudnień, przy takiej skali prac nie da się wyeliminować - tłumaczy Terlecki.

Podniosą Matyi, przedłużą Wujka

Po zakończeniu prac przy ulicy Matyi powstanie nowe skrzyżowanie, przystanek tramwajowy, przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów oraz ścieżki rowerowe. Ulica zostanie także podniesiona o półtora metra.

To nie koniec zmian jakie przejdzie okolica dworca. Przedłużona w głąb Wolnych Torów zostanie ulica Jakuba Wujka, która umożliwi dojazd do dworca od strony Wildy i ulicy Hetmańskiej. Przy dworcu powstanie także sieć nowych dróg wewnętrznych zapewniających dojazd do nowego dworca PKS, centrum handlowego Poznań City Center i na nowy trzykondygnacyjny parking.

Krytyczna ocena

"Oto absurd roku autorstwa poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich: drogie, niepotrzebne i niefunkcjonalne przejście podziemne koło nowego dworca kolejowo-autobusowego. Oznacza maksymalne wydłużenie drogi z przystanku tramwajowego do gmachu dworcowego oraz ogromne niedogodności dla ruchu pieszych i rowerzystów" - ocenia projekt stowarzyszenie "Inwestycje dla Poznania", które od początku sprzeciwiało się proponowanym rozwiązaniom. Konsultacje społeczne zostały jednak przeprowadzone w takim terminie, że niemożliwe było wprowadzenie większych zmian do projektu.

Całość za rok

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, obejmujące oddany w maju dworzec kolejowy PKP, budowany obecnie nowy dworzec autobusowy, centrum handlowe i trzypoziomowy parking samochodowy na 1500 aut ma być oddane do użytku do końca 2013 roku.

Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: