Nowe perony, windy, system informacji oraz wymiana torów i rozjazdów – to główne elementy przebudowy stacji kolejowej w Zielonej Górze. Inwestycja ma zakończyć się latem 2016 r., kosztować będzie 24,1 mln zł. - Celem jest usprawnienie kursowania pociągów oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa pasażerów – mówi Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP PLK S.A. podpisały w czerwcu umowę na przebudowę stacji Zielona Góra. Zadanie jest prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina - tzw. Nadodrzanki. Wykonawcą inwestycji w Zielonej Górze jest firma ZUE S.A. z Krakowa.
Powstanie nowy peron
Na samej stacji Zielona Góra przebudowane zostaną perony. Podróżni zyskają lepsze warunki obsługi. Będą nowe wiaty, poprawi się oznakowanie i system informacji o pociągach. Istotną zmianą będzie wydłużenie peronu nr 1 w kierunku dworca PKS. Dzięki temu faktycznie powstanie nowy peron oznaczony 1A. Zapewni on dodatkową obsługę pociągów.
PKP PLK zapowiada, że komunikacja na stacji będzie wygodniejsza dla wszystkich, gdyż przebudowane zostanie podziemne przejście między peronami 1 a 2. Dodatkowo pojawią się tam dwie windy dla niepełnosprawnych. Dzięki temu dworzec w Zielonej Górze będzie miał taki standard, jaki wprowadza PLK na wszystkich stacjach.
Prace obejmują także przebudowę układu torowego stacji, czyli usprawnienie kursowania pociągów. Wymienione zostaną podkłady i szyny oraz rozjazdy. - Perony i tory będą remontowane sukcesywnie, bez wstrzymywania ruchu kolejowego. Wykonawca wprowadzi niezbędne zabezpieczenie i oznakowanie terenu. Prace zakończą się latem 2016 roku i będą sfinansowane ze środków spółki i budżetu państwa - dodał rzecznik.
Wyremontują wiadukt i przejazd kolejowy
Przebudowa stacji wpłynie także na ułatwienie komunikacji w mieście. W ramach zadania wyremontowany będzie wiadukt nad ul. Batorego oraz przejazd kolejowy na ul. Zagłoby. - Pozwoli to na przeniesienie manewrów składów pasażerskich na wschodnią stronę stacji (w stronę Przylepu) i ograniczenie zamykania przejazdu kolejowo – drogowego - wyjaśnia Wolny.
Należący do innej kolejowej spółki - PKP SA - dworzec kolejowy w Zielonej Górze został wyremontowany w 2012 r. Tym samym po przebudowie stacji, miasto będzie miało zmodernizowaną infrastrukturę związaną z dostępem do komunikacji kolejowej.
Autor: FC / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 3.0) | Lichen99