Nic już nie stoi na przeszkodzie, by tramwaje zaczęły kursować nową trasą na Franowo, zwaną poznańskim metrem. Od soboty, kiedy ruszą remonty ronda Kaponiera i Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, do nowej pętli zacznie dojeżdżać linia nr 16. Z czasem mają dołączyć do niej dwie kolejne.
Z Franowa do pętli na Połabskiej - tak kursować będzie pierwsza linia tramwajowa na trasie "poznańskiego metra". Pierwszy tramwaj ma pojechać tamtędy w sobotę o godzinie 18.00 - zapowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
Na razie jedna bimba
Początkowo na Franowo dojedziemy tylko "szesnastką", która na razie dociera tylko do pętli Stomil. To swoista próba przed skierowaniem tam dwóch kolejnych linii.
"Szesnastka" połączy centra handlowe na Franowie z Politechniką, centrum i Winogradami. Po zakończeniu remontu PST, z mostu Teatralnego kierować się będzie ona na osiedle Sobieskiego.
Do nowej pętli dojeżdżać będą w późniejszym terminie także bimby nr 1 i 18 (bimba to w gwarze poznańskiej tramwaj - red.). Dotrą odpowiednio na Junikowo i Ogrody. "Osiemnastka" pojedzie najwcześniej, po wakacjach. Jej kursy obecnie są zawieszone.
Wówczas dojdzie też do reorganizacji komunikacji miejskiej na Ratajach.
Linia nr 16 (od soboty, godz. 18.00)
FRANOWO – Piaśnicka – Trasa Kórnicka - Most Świętego Rocha - Dowbora-Muśnickiego - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry – most Teatralny – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Aleje Solidarności – POŁABSKA
Powrót: POŁABSKA – Aleje Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Dowbora-Muśnickiego – Most Świętego Rocha – Trasa Kórnicka – Piaśnicka – FRANOWO
Z poślizgiem
Trasa na Franowo miała być gotowa na Euro 2012. Prac nie udało się jednak zakończyć w terminie, a na przeszkodzie stanęły brak odbiorów nowego odcinka przez strażaków i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
27 lipca, półtora miesiąca po rozpoczęciu mistrzostw Europy w piłce nożnej, wreszcie wydano wszystkie zgody i MPK mogło rozpocząć przygotowywanie motorniczych do jazdy nową trasą. Było to konieczne, bo ta w dużej mierze prowadzi tunelem, z jakim motorniczowie z Poznania nigdy nie mieli do czynienia.
- Zupełnie inny jest system sygnalizacji. Szkolenie naszych motorniczych ma również przygotować ich do zachowania się w sytuacjach szczególnych, np. awaria, podtopienie torowiska, obecność intruza w tunelu - tłumaczy Iwona Gajdzińska, rzeczniczka prasowa MPK. Co ciekawe, przed wjazdem na każdy przystanek kierujący będzie używał dzwonka: ma to ostrzec pasażerów przed nadjeżdżającym tramwajem, który w tunelu może nie być widoczny.
Szczegóły uroczystego otwarcia nowej trasy tramwajowej mają być znane około południa.
Autor: FC/mz/k / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska