Najbliższe dni w Poznaniu upłyną pod znakiem dużych zmian w komunikacji miejskiej. W sumie do soboty trasy zmieni aż 15 linii tramwajowych. Kłopoty pasażerów mają zakończyć się tuż przed rozpoczęciem Euro.
Przywrócenie linii tramwajowych na trzy kluczowe odcinki: ulice Roosevelta, Grunwaldzką i Górny Taras Rataj to skomplikowana operacja.
Roosevelta od środy
Przejazd przez ul. Roosevelta jest już niemal gotowy. W środę w ulicę Grunwaldzką ma skręcać "13", która zawracać będzie na torach odstawczych zajezdni przy ul. Budziszyńskiej. Pasażerowie będą musieli wysiąść nieco wcześniej, na przystanku przy ul. Węgorka.
W czwartek tramwaje przejadą ulicą Roosevelta na wprost. Na swoje trasy wrócą tym samym tramwaje kursujące objazdem przez ul. Towarową, czyli linie: 8, 10, 12, 14 i 18.
- Takie informacje mamy na wtorek, na godzinę 14:30. Początkowo tramwaje miały pojawić się na Roosevelta juz w środę. Sytuacja jest dynamiczna i mogą nastąpić jeszcze jakieś zmiany - ostrzega Iwona Cieślik z MPK Poznań.
Grunwaldzka w czwartek
W środę torowisko na ul. Grunwaldzkiej przejdzie więc swoistą próbę generalną. Ostatnie poprawki będzie można jeszcze wprowadzić w nocy.
W czwartek na Grunwaldzkiej pojawią się już trzy linie. Do "13" dołączą "6" i "15". Na swoją stałą trasę wróci także linia 7, która zapewni połączenie Ogrodów z Zawadami przez rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Na tym nie koniec zmian.
GTR w sobotę
W sobotę tramwaje dotrą już na Górny Taras Rataj. - Tym samym definitywnie znika koszmar dla mieszkańców Rataj, którzy musieli poruszać się wahadłowymi tramwajami linii 25 i 27 - mówi Rafał Kupś, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Przez trasę kórnicką, ulice Piaśnicką, Chartowo, Żegrze i Hetmańską kursować będą linie 11 i 17. Tego dnia kursowanie wznowią linie 1 i 5. Tym samym "jedynka" dołączy do linii 6, 13 i 15, które docierać będą pod stadion. Od poniedziałku na Rataje dotrze także linia 3, kursująca tylko w dni robocze.
Franowo po odbiorze
Niewiadomą pozostaje jeszcze trasa "szesnastki". Na pewno kursować będzie przez Górny Taras Rataj, jednak ZTM liczy, że zamiast kierować ją na Stomil lub Starołękę, będzie mogła dojeżdżać do nowej zajedni na Franowie. - Ta linia łączyłaby parking buforowy przy Centrum Handlowym M1 ze Strefą Kibica - tłumaczy Kupś.
Wszystko zależy jednak od odbiorów technicznych nowej trasy tramwajowej. Inwestycja nie dostała wciąż pozytywnej opinii strażaków. Kolejna kontrola ma się odbyć w piątek. Tego samego dnia na placu budowy ma pojawić się Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Jeśli trasa zostanie odebrana, pojedzie nią na razie tylko "szesnastka". Tym samym nie będzie bezpośredniego połączenia Franowa ze stadionem. - Kibice raczej nie będą przyjeżdżać tuż przed meczem, dlatego połączenie z centrum jest najważniejsze. Pozostałe linie, które docelowo mają docierać do nowej pętli pojawią się na nowej trasie pod koniec czerwca - tłumaczy Kupś.
- Zachęcamy wszystkich do czytania komunikatów na przystankach, śledzenia naszej strony internetowej i profili na portalach społecznościowych. Tam znajdą się wszystkie bieżące informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W kluczowych miejscach pojawią się pracownicy nadzoru ruchu, którzy będą informować o zmianach. Pomagać nam będą także wolontariusze - wyjaśnia Cieślik.
Autor: FC/AB/par/k / Źródło: MPK Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K.Lesińska