Studenci Politechniki Poznańskiej lecą do USA z własnoręcznie zbudowanymi samolotami. Tam odbędzie się kolejna edycja międzynarodowego konkursu AeroDesign. Nasi reprezentanci małą "Pszczołą" i większym "Szerszeniem" chcą zabłysnąć przed jury, w którym znajdą się m.in. przedstawiciele NASA czy Boeinga.
W zawodach AeroDesign najważniejszy jest udźwig maszyny. Wygrywa ekipa, której samolot jest w stanie podnieść największy ciężar.
Udźwignie 10 kg?
- W tym roku udajemy się na dwie edycje. Pierwsza już za dwa tygodnie na Florydzie. Startujemy w dwóch kategoriach: micro i regular - wyjaśnia Krzysztof Graczyk, jeden z konstruktorów samolotów.
W pierwszej kategorii wystartuje "Pszczoła". - Nasz samolot ma rozpiętość skrzydeł półtora metra i udźwignie ponad kilogram - opowiadał we "Wstajesz i wiesz" w TVN24 Graczyk.
Większe nadzieje zespół wiąże jednak z większą maszyną - "Szerszeniem". - Tym razem ważniejsza jest dla nas kategoria regular, gdzie rozpiętość skrzydeł samolotu to 3 metry a udźwig mamy nadzieję 10 kg - deklaruje konstruktor.
Dobra NASA
W sumie model wykonał w Polsce 7 lotów testowych. - Wszystkie były udane, model latał z różnym obciążeniem, w różnych warunkach klimatycznych, przy silnym i słabym wietrze. Możemy dzięki temu powiedzieć, że pilot jest wylatany, zna charakter modelu i parametry. Będzie mu znacznie łatwiej pilotować go w USA - tłumaczy Izabela Moćko, odpowiedzialna w grupie głównie za logistykę i organizację wyjazdu.
Jak tłumaczą, w konkursie wygrywa pracowitość i pomysł. - Amerykanie stawiają głównie na wyławianie talentów, ludzi, którzy mają pomysł, jakie nowe rozwiązania można wprowadzać. Jednym z recenzentów konkursu jest NASA, która przyznaje nagrody za innowacyjność - wyjaśnia Graczyk.
"Szerszeń" jak "Biceps"?
Zawody odbędą się 13 marca. "Pszczoła" i "Szerszeń" są już w drodze do USA. Modele zostały wysłane na Florydę przesyłką kurierską.
- Mamy nadzieję, że wrócimy z wygraną. Wtedy będziemy się martwić, co dalej - mówi Moćko.
W 2012 r. poznańska reprezentacja osiągnęła największy sukces w historii dotychczasowych startów w AeroDesign. zwyciężając w klasyfikacji podniesionego ciężaru i zajmując drugie miejsce w gronie 35 zespołów w klasie Regular. Model "Biceps", ważący około 4,5 kg, podniósł wówczas ładunek ważący 13,5 kg.
Autor: FC/i / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: aerodesign.put.poznan.pl