28-metrowe bele przejechały przez miasto, każda ważyła 30 ton

Przetransportowano 28 takich belek
28-metrowe bele przejechały przez Poznań. Jedna waży 30 ton
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Przez dwie noce można było obserwować przejeżdżające przez Poznań olbrzymie konstrukcje. To elementy wiaduktu, który niebawem powstanie na skrzyżowaniu ulic Lechickiej i Naramowickiej.

Elementy konstrukcyjne, które będą tworzyć wiadukty węzła drogowego w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej przewożono w nocy z wtorku na środę i z środy na czwartek. Ze względu na nietypowe gabaryty, prefabrykowane belki były wiezione w specjalnych konwojach.

28 belek zostało przetransportowanych w dwie noce z fabryki przy ulicy Szarych Szeregów w konwojach.

Belki ładowane na transporter
Belki ładowane na transporter
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

- Transport i montaż tak wielkich elementów jest wyzwaniem logistycznym, dlatego wybraliśmy porę nocną. Mówimy o belkach, które posłużą jako element nośny przęseł wiaduktu. Jedna sztuka waży prawie 30 ton i ma niemal 28 metrów długości - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

Przetransportowane elementy będą częścią wiaduktu tramwajowego. Zamontowano je od razu po przywiezieniu na miejsce, a prace trwały do późnych godzin porannych. Do prac konieczny był żuraw o udźwigu 250 ton. Belki zamontowano na przygotowanych wcześniej rusztowaniach. Następnym krokiem będzie zalanie ich masą zespalającą.

OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO >>>

Montaż belek
Montaż belek
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Kolejne tego typu transporty będą związane z realizacją wiaduktu drogowego i nastąpią wraz z postępem prac.

Trwa budowa trasy tramwajowej

Prace te prowadzone są wraz z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Roboty podzielone są na etapy tak, by w miarę możliwości utrzymywana jak najdłużej była przejezdność skrzyżowania bez konieczności całościowego zamknięcia.

Do tej pory zrealizowano m.in. nowe rondo od strony ul. Dworskiej, a od 26 czerwca kierowcy mają do dyspozycji nową, południową łącznicę węzła oraz kolejną część północno-zachodniej łącznicy. Takie rozwiązanie pozwoliło wyłączyć z ruchu dotychczasowy przejazd i kontynuować tam prace budowlane.

Zrealizowano już około 65 proc. całego zadania obejmującego plac budowy między pętlą Wilczak a ul. Błażeja. Prace wykończeniowe prowadzone są już pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Lechicką, dzięki czemu tramwaj będzie mógł w pierwszej kolejności dojechać do przystanku Włodarska. Uruchomienie całej trasy do ul. Błażeja wraz z układem drogowym planowane jest na przyszły rok.

Czytaj także: