100 projektów "ważnych dla kraju i województwa" zgłosił samorząd województwa wielkopolskiego do Kontraktu Terytorialnego. Na czym szczególnie zależy władzom? Jak podaje marszałek województwa, najważniejsze projekty to budowa trasy S-11, budowa szpitala i hali sportowej w Poznaniu oraz rozbudowa poznańskiego węzła kolejowego. Wartość proponowanych inwestycji to ponad 17 mld zł.
Kontrakt Terytorialny to umowa pomiędzy rządem a samorządem, określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa.
Jak mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, region zaproponował "listę marzeń". - Jest ona daleko idąca jeśli chodzi o pomysły i kwoty – tłumaczy.
Kłopotliwa droga
Władzom województwa szczególnie zależy na trasie S11 wraz z obwodnicami. Marszałek zwraca uwagę, że droga przecina region z południa na północ i jest kręgosłupem komunikacyjnym Wielkopolski.
- Niestety trudno ją wpisać do ogólnopolskich programów, bo nie jest częścią europejskich korytarzy transportowych – tłumaczy Woźniak.
Według marszałka do ważnych dla regionu projektów należy też szacowana na 400 mln zł budowa Szpitala Matki i Dziecka oraz projekt dużej hali w Poznaniu, która mogłaby przyciągać imprezy kulturalne oraz sportowe. Obecnie w Poznaniu większe imprezy odbywają się głownie w przestarzałej 40-letniej hali widowiskowo-sportowej Arena.
Stawiają na transport
Najdroższe inwestycje związane są z transportem. Wielkopolska chce m.in. za 830 mln zł rozbudować poznański węzeł kolejowy i przystosować go do potrzeb ruchu metropolitalnego.
Ponad 1,5 mld zł miałoby być przeznaczone na tzw. gospodarkę niskoemisyjną w Poznaniu. Propozycje dotyczą głównie transportu zbiorowego w mieście i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej.
Region chce też wspierać badania i rozwój. Po ok. 200 mln zł mają kosztować projekty „zintegrowanego rozwoju innowacyjnego przemysłu lotniczego w Wielkopolsce” oraz budowa „Centrum Badań Technologii Informatycznych Beyond.pl”.
Wśród projektów, które mogłyby dostać dofinansowanie unijne z krajowych programów operacyjnych, są inwestycje związane z 1050-leciem chrztu Polski, w tym modernizacja muzeów przedstawiających początki państwa Piastów. Lista obejmuje również budowę zbiornika przeciwpowodziowego Wielowieś Klasztorna na rzece Prośnie. Koszt tej inwestycji to ok. 0,5 mld zł.
- Niektóre projekty nie są jeszcze gotowe i w związku z tym nie wiadomo, ile będą kosztować. Dotyczy to głównie przedsięwzięć, które miałyby być realizowane przez jednostkę zarządzaną centralnie - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – wyjaśnia Anna Parzyńska-Paschke, rzeczniczka marszałka. Wśród tych projektów jest budowa tras S11 i S10, dokończenie drogi S5 i przebudowa dróg krajowych nr 25 oraz 12.
Projekty dla Polski Zachodniej
Wśród propozycji samorządu województwa znajduje się też pięć projektów ponadregionalnych, które mają być realizowane w ramach strategii Polski Zachodniej, stworzonej wspólnie przez województwa: wielkopolskie, dolnośląskie, lubuskie, opolskie i zachodniopomorskiego. Łączna wartość tych inwestycji, dla których można określić wartość, szacowana jest na ponad 10 mld zł. Wśród nich jest budowa sieci energetycznej, dokończenie modernizacji linii kolejowej E59, budowa Północno-Zachodniego Centrum Biogospodarki BioAgroTech (BioAT) i system profilaktyki, diagnostyki oraz leczenia chorób nowotworowych.
Propozycje zawarte w Kontrakcie będą teraz negocjowane z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Dokument zawiera te projekty, które są istotne dla rozwoju kraju oraz województwa i mogą być wsparte unijnymi funduszami. Kontrakt może być modyfikowany w trakcie trwania unijnej perspektywy na lata 2014-2020.
Projekty z Kontraktu Terytorialnego będą mogły być dofinansowane z ogólnopolskich programów unijnych, ze środków budżetu państwa oraz w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, jeśli będzie zamiar realizacji określonego projektu w trybie pozakonkursowym.
Autor: FC/kv / Źródło: PAP / TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24, POSiR, Droga S11