Przez blisko 77 lat stało sobie spokojnie w okolicach Bledzewa (woj. lubuskie). Teraz, przy okazji rozpoczęcia budowy drogi S3 na odcinku Gorzów Wielkopolski - Międzyrzecz, niemieckie stanowisko strzelnicze musiało zostać usunięte. Trafiło kilkadziesiąt kilometrów dalej, na teren Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego.
- W trakcie badań archeologicznych określono, że ten bunkier leży w trasie planowanej drogi S3. Podjęliśmy decyzję o przesunięciu obiektu, ale w związku z prośbą Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie, stwierdziliśmy, że przeniesienie tam obiektu to lepszy pomysł - tłumaczy Anna Jakubowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze.
Gratka dla turystów
Dla budujących trasę, istnienie bunkra nie było niespodzianką. - Ten obiekt był zidentyfikowany. Była to nasza pozycja w kosztorysie, doskonale wiedzieliśmy, że ten element bedziemy musieli przenieść - mówi Marek Sadowski, przedstawiciel inwestora.
Dzięki temu obiekt zostanie udostępniony zwiedzającym jako element otwartej ekspozycji, prezentującej elementy niemieckich umocnień polowych z okresu II wojny światowej.
Mały ciężki zabytek
Choć sam obiekt jest niewielki, waży aż 32 tony i ma dużą wagę historyczną - jest to stanowisko strzelnicze stanowiące element Panzerwerku (Pz.W.) 876 z Grupy Warownej Ludendorf, wchodzącej w skład Frontu Umocnionego Łuku Odry i Warty, powstałego w latach 1935-36. podobnie jak cały ufortyfikowany obszar w rejonie Międzyrzecza, wpisany jest na listę zabytków.
Operacja przeniesienia bunkra rozpoczęła się około godz. 9. Wykopany i przygotowany wcześniej do transportu obiekt, został załadowany za pomocą dźwigu na samochód, którym przetransportowano zabytek z terenu budowy drogi S3 do muzeum w Pniewie.
Droga nie była łatwa - bunkier musiał pokonać 40-kilometrów, z której znaczną część stanowił plac budowy. Po godzinnej trasie dotarł do Pniewa i po południu zostanie ustawiony w docelowym miejscu.
W połowie drogi
Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Gorzów Wlkp. - Międzyrzecz, na którym znajduje się zabytek, ma zostać zakończona w maju 2014 roku. Prace rozpoczęły się w lipcu 2011 roku i obecnie zrealizowane są w połowie. Koszt budowy 37 kilometrowego odcinka drogi to ponad 761 mln zł.
Autor: FC//kv / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24