Ponad 2,4 mld euro z Unii Europejskiej ma otrzymać Wielkopolska do 2020 roku. Władze województwa liczą, że jeszcze w tym tygodniu zakończą się negocjacje z Komisją Europejską. Pieniądze mają być przeznaczone m.in. na modernizację kolei i dróg lokalnych oraz budowę nowego szpitala.
Jak powiedział marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak, ostatnia faza negocjacji dotyczy Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). - Spodziewamy się, że w czwartek dostaniemy potwierdzenie o zamknięciu negocjacji.
Wyzwanie dla naukowców i przedsiębiorców
Koniec negocjacji przybliża region do wprowadzenia w życie Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) na lata 2014-2020. - Nawet jeśli podpiszemy dokument na początku stycznia, to mamy gwarancję, że Program zostanie uznany za uzgodniony w 2014 r. Będzie to absolutna europejska czołówka, bo do uzgodnienia jest ponad 200 programów - podkreślił Woźniak.
Ostatnie rozmowy z KE, oprócz EFS, dotyczyły m.in. kwestii konkurencyjności i pomocy dla placówek badawczych.
Według marszałka kierowanie dużych kwot na innowacyjne projekty dotyczące transferu wiedzy do gospodarki jest wyzwaniem dla naukowców, przedsiębiorców i samorządu.
- Myślę, że Unia nie pozwoli przeznaczyć ich na inny cel. Będą mieli dla nas prosty komunikat: wykorzystajcie na ten cel albo oddajcie - uważa Woźniak.
Nowe inwestycje
Jako sukces w negocjacjach z UE marszałek Woźniak wymienił sprawę współfinansowania z unijnych pieniędzy Szpitala Matki i Dziecka w Poznaniu. Budowa szpitala jest zapisana w WRPO jako jeden z dwóch tzw. projektów dużych i ma kosztować ok. 300 mln zł.
KE wcześniej odrzucała możliwość realizacji nowych inwestycji w służbie zdrowia. Powstanie szpitala będzie jednak uzależniona od wpisania budowy na mapę potrzeb zdrowotnych, którą dla całego kraju ma sporządzić Ministerstwo Zdrowa.
Jako drugi projekt duży samorząd wpisał do WRPO modernizację linii kolejowej Poznań - Piła. Komisja przychyliła się do tych planów inwestycyjnych województwa.
Marszałek jest też zadowolony z części programu, która dotyczy dróg lokalnych - takie projekty nie były preferowane przez KE. Po negocjacjach 15 proc. funduszy przypisanych w WRPO na inwestycje drogowe ma być przeznaczona na lokalne trasy, ale tylko te, które pełnią ważną rolę w całym systemie komunikacyjnym.
Zdaniem Woźniaka, jeśli ten zapis nie zostanie zmieniony na etapie ostatecznej redakcji WRPO, to jest to dobra wiadomość dla regionu.
Do wzięcia ponad 2,4 mld euro
Głównym celem WRPO 2014+ jest poprawa konkurencyjności i spójności województwa. Jesienią ubiegłego roku wstępny projekt Programu został poddany konsultacjom społecznym. Wiosną br. projekt dokumentu został przesłany do Brukseli.
Wielkopolska otrzyma z Unii Europejskiej na WRPO 2014+ łącznie ponad 2,4 mld euro. Ponad 70 proc. tej kwoty będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostała część z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Autor: ib / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc. hu